Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
Heb je hulp nodig bij het afsluiten van je verzekering?
Chat met ons

​Veel gestelde vragen over Directe Schadeafhandeling​

Onderwerpen op deze pagina

Wanneer is de service van toepassing?

Wanneer is de service niet van toepassing?

Wat zijn de voordelen van Directe Schadeafhandeling?

Ben ik verplicht om gebruik te maken van deze service?

Hoe meld je je schade?

Hoe verloopt het schadeherstel?

Welke schade krijg je vergoed?

Wat als je auto total loss is?

Hoe gaan wij om met jouw persoonsgegevens?

Ben je niet tevreden?

Extra informatie​​

Wanneer is de service van toepassing?

Directe Schadeafhandeling is van toepassing in het volgende geval:

  • bij een botsing van jouw auto met een ander motorrijtuig, waarbij jouw auto beschadigd raakt, en​
  • wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor jouw schade, en
  • zowel jouw personenauto als het andere motorrijtuig voorzien zijn van een Nederlands kenteken, geregistreerd bij RDW.

Wanneer is de service niet van toepassing?

Directe Schadeafhandeling is niet van toepassing:

  • als er (ook) sprake is van letsel- en overlijdensschade;
  • bij een botsing tussen meer dan 2 voertuigen;
  • wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is;
  • wanneer de aansprakelijkheid niet komt vast te staan.

Directe Schadeafhandeling is ook niet van toepassing:

  • bij snelheidsritten of snelheidswedstrijden of als het andere motorrijtuig door een dief werd bestuurd;
  • wanneer je geen geldige WA-verzekering hebt, bijvoorbeeld als er sprake is van een opschorting van de dekking omdat je de premie niet betaald hebt;
  • wanneer jij of de bestuurder van jouw auto alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen hebt gebruikt die de rijvaardigheid beïnvloeden, of als jij of de bestuurder niet mag rijden;
  • wanneer je fraude pleegt;
  • het een botsing betreft met een buitenlands motorrijtuig;
  • wanneer het motorrijtuig dat met jouw auto in botsing is gekomen niet verzekerd is bij of via een deelnemende verzekeraar aan deze regeling.

Is de regeling niet van toepassing of zijn wij het niet met elkaar eens over de aansprakelijkheid? Dan moet je de schade zelf verhalen bij de (verzekeraar van) de aansprakelijke partij.

Wat zijn de voordelen van Directe Schadeafhandeling?

Als de schade voldoet aan de voorwaarden zoals omschreven onder ‘Wanneer is de service van toepassing?’, dan heeft de keuze voor Directe Schadeafhandeling veel voordelen:

  • Je klopt gewoon aan bij ons en meldt de schade. Je schade wordt zo sneller afgehandeld;
  • Het melden van de schade kost jou minder tijd, omdat jij niet meer hoeft uit te zoeken bij wie de ander verzekerd is;
  • Je hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij over wie aansprakelijk is;
  • Je kunt gebruikmaken van een breed netwerk aan schadeherstelbedrijven, waarbij je verzekerd bent van kwaliteit en daarnaast vervangend vervoer;
  • Je betaalt niets voor deze service.

Ben je verplicht om gebruik te maken van deze service?

Nee, je bent niet verplicht om van deze regeling gebruik te maken. Je kunt er ook voor kiezen om de schade te melden op een rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Of je kunt ervoor kiezen de schade zelf te verhalen op de verzekeraar van de aansprakelijke partij.

Hoe meld je je schade?

Je kunt je schade gewoon melden zoals je van ons gewend bent: ga naar onze schadepagina voor alle mogelijkheden. Na je melding bekijken onze schadebehandelaars of zij je schade volgens Directe Schadeafhandeling kunnen afhandelen en laten jou dit weten. Jij kunt vervolgens kiezen of je hier gebruik van wil maken.

We vragen jou om een schade altijd op tijd te melden en ons je volledige medewerking te geven om de schade af te kunnen handelen. Als je dat niet doet, kunnen we je niet verder helpen. Met medewerking verlenen bedoelen wij onder andere dat je onze belangen niet schaadt. Als je bijvoorbeeld fraude pleegt nemen wij een aantal maatregelen. Meer hierover kun je lezen in de polisvoorwaarden die horen bij je WA-verzekering. Meer informatie over fraude vind je op onze pagina over ons fraudebeleid.

Hoe verloopt het schadeherstel?

Wanneer je kiest voor de regeling Directe Schadeafhandeling, kun je gebruik maken van reparatie via ons Schadegarantnetwerk. Schadeherstel door een bij ons aangesloten reparateur heeft de volgende voordelen:

  • Gratis leenauto
  • Haal- & brengservice
  • Je hoeft niets voor te schieten
  • Door expertise vaak een korte reparatieduur
  • 4 jaar garantie op reparaties (FOCWA)

Je vindt een aangesloten reparateur via Schadegarant.

Kies je voor de regeling Directe Schadeafhandeling én voor reparatie via het Schadegarantnetwerk? Neem dan contact met ons op en geef de hersteller van jouw keuze aan ons door. Wij informeren de hersteller waarna je zelf een afspraak voor herstel maakt.

Welke schade krijg je vergoed?

De schade de wij aan jou vergoeden omvat alle schade die jij ook kunt vorderen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Je ontvangt dus nooit meer schadevergoeding dan je zou ontvangen van de verzekeraar van de aansprakelijke partij.

Wat als je auto total loss is?

Stelt de expert vast dat je auto total loss is? Dan moet je in sommige gevallen afstand doen van je auto voordat wij de schade betalen. Je draagt het eigendom dan over aan ons of aan een opkoper die wij kiezen. Het overdragen van eigendom is in ieder geval van toepassing bij auto’s jonger dan 10 jaar waarbij de dagwaarde meer dan € 2.000 bedraagt. Doe je in dit geval geen afstand van je auto? Dan is de regeling Directe Schadeafhandeling niet van toepassing en kunnen wij de schade niet afhandelen. Meer informatie over total loss vind je hier.

Hoe gaan wij om met jouw persoonsgegevens?

Als je een schade meldt, leggen wij jouw persoonsgegevens vast in onze administratie en ook bij de Stichting CIS. Meer over privacy kun je lezen in de polisvoorwaarden die horen bij je WA-verzekering of op www.ditzo.nl/privacy.

Ben je niet tevreden?

We doen altijd ons best om je zo goed mogelijk te helpen, maar het kan gebeuren dat je een keer niet tevreden bent over onze service. Hier vind je meer informatie over hoe je een klacht kunt melden.

Extra informatie

De regeling Directe Schadeafhandeling is tot stand gekomen door verzekeraars die zijn aangesloten bij het Verbond van Verzekeraars. Het Verbond van Verzekeraars is de belangenvereniging van schade- en levensverzekeraars in Nederland. Meer informatie over Directe Schadeafhandeling kun je ook vinden op de website van het Verbond van Verzekeraars. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op. Bekijk al onze contactmogelijkheden​.​​​​​​​​

​​​​​​