Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
En man gaat skiënd de berg af

5 Wintersport fake news-feitjes ontkracht

21 feb 2018

Wie voor het eerst op wintersport gaat, krijgt vaak een lawine aan goedbedoelde adviezen van de doorgewinterde skiër. En dat is best handig, want je moet bergen nieuwe dingen leren wanneer je voor het eerst van de piste af zoeft. Alleen: niet elk advies is goed advies. De Ditzo-detective bond de lange latten onder en scheidde feit van fictie. ​​​

Door Gast

Gast blogger

​​

1. Skischoenen moeten pijn doen als je ze draagt

Skischoenen hoeven helemaal geen pijn te doen wanneer je ze draagt. Natuurlijk, skischoenen zijn geen comfortabel stel sneakers, en je tenen zullen wat koud aanvoelen. Maar wanneer je voeten pijn doen, dan heb je gewoon de verkeerde maat ski-laarzen gekocht. Er is een uitzondering op deze regel. Wanneer je racet, dan wil je zo min mogelijk beweging in je skischoenen hebben. Daarom doen skiracers hun veters bovenaan de piste zo strak mogelijk vast en doen ze deze wanneer ze beneden zijn weer los om te voorkomen dat ze hun voeten te lang afknellen. Wat je wel kunt doen om goed opgewarmd ten sneeuw te komen, dat vertelt fysiotherapeut Ferdinand Bastiaens in deze video​.

2. Je moet altijd rekken en strekken voor je de piste op gaat

Een goede warming-up is belangrijk voor je gaat sporten. Ook bij wintersporten. Bij een warming-up denk je al snel aan rek- en strekoefeningen. Maar die moet je voor je gaat wintersporten nou net niet doen. Daarmee vergroot je namelijk de kans op wintersportblessures. Wanneer je een spier voor een langere strekt kalmeert deze en reageert hij later. Rek- en strekoefeningen hebben wel zin als je klaar bent met skiën en ze nog warm zijn. Zo kalmeer je je spieren na de inspanning.

3. Je heupen warmdraaien helpt je betere bochten te maken

Soepel met je heupen kunnen draaien is een prima kwaliteit voor op de dansvloer. Of je er beter van gaat skiën? Nee. Dat niet meer. Vroeger was het heupen draaien nodig om je ski's flexibeler te maken. Maar bij de moderne ski’s is dit niet meer nodig. Die zijn tegenwoordig al flexibel genoeg van zichzelf. Daarom is skiën tegenwoordig ook minder schadelijk voor je rug dan vroeger.

 

4. Je moet niet skieën wanneer je pijn in je rug hebt

In de meeste gevallen heeft skiën geen nadelig effect op je rugpijn. In sommige gevallen wordt de pijn er zelfs minder van. Het is dus niet per definitie een slecht idee om te skiën wanneer je rugpijn hebt. Maarrr, er zijn situaties waarin je rugpijn kan verergeren wanneer je op de lange latten stapt. Ga dus eerst even langs bij de fysiotherapeut of de huisarts voor je met rugpijn de skilift instapt.

5. Het is goed om te skieën met mensen die beter zijn

Het zou goed zijn om te skieën met mensen die beter zijn, het idee erachter: je zo optrekken aan het niveau van betere skiërs. Het tegendeel is echter waar. De meeste wintersportblessures ontstaan namelijk bij mensen die allerlei capriolen uithalen om beter geoefende skiërs bij te houden. Mocht je nou eenmaal op reis zijn met mensen die beter kunnen skiën, zorg er dan voor dat je minder lang op de piste staat dan zij. Doordat hun techniek beter is, worden ze namelijk minder snel moe. Zowel fysiek als mentaal. ​


​​

Door Gast

Gast blogger

Privacy