Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat

Tips om niet achter de geraniums te belanden

05 dec 2019

Oud worden, dat willen we allemaal. Het liefst rennen we op 80-jarige leeftijd nog een halve marathon, gaan we met de kleinkinderen in de achtbaan, staan we vooraan bij concerten en beklimmen we de hoogste bergen tijdens de vakantie. Maar hoe word je fit en vitaal oud? Wij geven tips om vandaag nog mee te beginnen.

Door Michiel

Mister social

Over Michiel

Niemand mag je dwingen gezond te leven

De hele samenleving houdt zich bezig met hoe we zo gezond mogelijk leven en oud worden. Maar mag diezelfde samenleving je ook dwingen te stoppen met roken, minder vlees te eten en dat je meer gaat sporten? Wij deden onderzoek naar wat jullie vinden en vroegen of de overheid je mag verplichten gezonder te leven. 58% van de ondervraagden zegt nee. Zij vinden het hun eigen verantwoordelijkheid. Maar hoe neem je die verantwoordelijkheid?

Dat is mijn pakkie-an!

De regie in eigen hand nemen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe krijg je voldoende vitamine D binnen, ruil je de pepernoten en chocoladeletters om voor wortels en hoe zorg je ervoor dat jij je deze winter niet binnen verstopt? Ga je meer bewegen, gezonder eten, beter slapen of met minder stress naar bed? Wat past bij jou?

Onze tips om lekker in je vel te zitten:

Gewichtheffen met potten en pannen

Maak van je huis een sportschool. Als je sportkleding dan toch in de was zit of het buiten keihard regent... Doe squats naast je stoel of loop de trap meerdere keren op en af. Ook binnenshuis kan je aan genoeg beweging komen. Zoals gewichtheffen met potten en pannen. Oh, en sluit de gordijnen, je wilt geen pottenkijkers!

Beperk je zittijd

Laat je partner, collega of huisgenoot je een trap onder je kont geven als je te lang zit. En stel, net zoals beperkte schermtijd, ook beperkte zittijd in. Hoe je dat doet? Zet je alarm om het uur. Tijd om van de bank te komen, een rondje door het huis te wandelen, de boel op te ruimen of een kop thee voor jezelf te zetten.

Leg de afstandsbediening bij je sportkleding

Als je dan toch zwicht voor Netflix, zorg er dan voor dat je het jezelf niet te makkelijk maakt… Verstop de afstandsbediening of leg die bij je sportkleding, ‘hint hint’.

Pak die zon!

Oké, het is donkerder, natter en kouder buiten. Dat betekent niet dat je binnen moet blijven. Maak een wandeling! Elk zonnestraaltje is er weer één. Zo krijg je genoeg vitamine D binnen en dat houdt een winterdip buiten de deur. Zo’n wandeling leuk maken? Verken je buurt en duik wat straatjes in waar je nog nooit bent geweest. Misschien ontdek je wel een nieuw koffietentje of snackbar!

Gooi goede voornemens overboord

‘Ik ga minder drinken, meer sporten, vaker hardlopen, gezonder eten, op tijd naar bed, niet meer roken, minder vlees eten, vaker met vrienden afspreken…’ We kunnen nog wel even zo doorgaan, maar laten we eerlijk zijn. Goede voornemens schuif jij je leven lang vooruit. En als je er dan toch aan begint, dan hou je het maar kort vol. Noem het daarom nooit goede voornemens, maar zie het als uitdagingen. Stel doelen en beloon jezelf als je het hebt behaald.

Neem een hond

Zit je al langer te twijfelen om een hond te nemen? Een hond vermindert stress en zorgt ervoor dat je veel naar buiten moet en wandelingen maakt. Zo kom jij wel aan voldoende lichaamsbeweging en vitamine D! Geen hond? Maak een wandeling met die van de buren!

Ga 'mariekondoën'

Je kledingkast uitzoeken, stofzuigen, dweilen, alle keukenkastjes uitsoppen of de ramen poetsen. Ga aan de slag als opruimgoeroe Marie Kondo. Niet alleen krijg je er een schoon huis voor terug, je verbrandt ontzettend veel calorieën. En, een schoon huis geeft een opgeruimd gevoel én minder stress.

Stap vaker op je stalen ros

Fietsen is gezond. Laat daarom de auto staan als je naar werk gaat. Wie fietst heeft minder kans op hart- en vaatziekten. En fietsen verbetert je houding en evenwicht!

Do what makes you happy

Klinkt heel simpel. En is het ook. Zorg dat je een sport of hobby vindt wat je leuk vindt om te doen. Zo ben je sneller gemotiveerd om daarvoor het huis uit te gaan. En zoek een maatje, dan kun je elkaar motiveren om te gaan.

Drink genoeg water

Drink minimaal een liter water per dag. Hierdoor kan je lichaam afvalstoffen goed afvoeren. Neem een flesje mee of drink bij elke kop koffie ook een glas water.

Kruip op tijd onder de wol

Voor de meeste mensen is tussen de 7 en 8 uur slaap voldoende. Probeer daarom altijd op tijd naar bed te gaan. Bouw je activiteiten een halfuur voordat je gaat slapen af en zet je computer, televisie en/of mobiel uit. Blauw licht houdt je namelijk uit je slaap. Wat je dan toch moet doen voordat je gaat slapen? Nou, pak een boek!

Busje komt zo

Pak je vaak de bus? Stap dan een halte eerder uit. Zo’n stukje lopen geeft je veel energie en zo kom je fris en energiek aan op werk.

Dansen tot de zon opkomt

Stappen? Dans het weekend in door de kroeg om te ruilen voor de club. Zo is het niet erg dat je een drankje drinkt. Dansen geeft energie, maakt je blij en je verbrandt calorieën. Zo verbrand je al 370 calorieën door een uur los te gaan. Dat zijn meer dan twee biertjes. Is het al weekend?

a.s.r. Vitality

Maak gezond leven leuker door beweging te belonen. Het programma a.s.r. Vitality beloont je namelijk óók op de korte termijn met leuke cadeaus en interessante cashbacks.

Hopelijk heb je wat aan onze tips en kom jij vandaag nog van de bank af. Zie het als een duwtje in de rug, zodat je later dus niet achter de geraniums beland, maar nog eens wat leuks kan doen op je oude dag.

Lees ook ons blog: Gezond leven verplichten: no way!


Door Michiel

Mister social

Over Michiel