List
In 2005 zag de Britse reisorganisatie Sky Travel dat consumenten na de dure decembermaand in januari de hand op de knip hielden. Om de omzet wat te boosten vroegen ze het reclamebureau Porter Novelli een slimme list te bedenken. Dat reclamebureau kwam met een wetenschappelijk ogende formule voor de somberste dag van het jaar. De gedachte erachter was dat mensen op de meest depressieve dag van het jaar eerder geneigd zouden zijn een reis te boeken.
Wetenschappelijke formule?
De formule staat vol met lettertjes, waar de W staat voor het soort weer, D voor de schulden en d voor het maandelijkse salaris, T staat voor de tijd die verstreken is sinds kerstmis, Q staat voor hoe intensief je aan je goede voornemens vasthoudt, M voor het motivatieniveau en N voor het gevoel om in actie te komen. Pff, je wordt al depressief als je het moet uitrekenen toch? Om de formule wat kracht bij te zetten, vroegen ze de Britse psycholoog Cliff Arnall deze formule te onderschrijven. En dat deed hij. Vast niet alleen voor de eer, maar dat doet er niet toe.
Somberman
Maar je hoeft geen somberman te zijn om te bedenken dat de meest deprimerende dag van het jaar ergens in de laatste weken van januari valt. De gezelligheid van de feestdagen is voorbij en mensen zitten weer in de normale sleur van alledag. Ook zijn de goede voornemens in de meeste gevallen alweer achterhaald en is de lente nog lang niet in zicht. De dagen zijn vaak koud, nat en vooral heel donker. Je hoeft dus echt geen wetenschapper te zijn om te beredeneren dat de somberste dag van het jaar ergens in deze periode valt.
Altijd blauwe maandag
Bij Ditzo is het elke maandag Blue Monday, maar dan in de positieve zin. Bij ons zie je overal blauw: op de werkvloer, op onze website (zelfs in onze nieuwe foto’s op de homepage!) en in onze e-mails. Alle collega’s hebben een Ditzo-blauw hart. En daar worden we allemaal heel vrolijk van!
Omdat we graag positief zijn, zijn we benieuwd naar jouw geluksdag. Laat je het ons even weten op onze Facebookpagina?