Ga naar de hoofdinhoud
Zwangerschap en geboorte: alles wat je moet weten

Ben je zwanger? Gefeliciteerd! Je gaat een bijzondere tijd tegemoet. Op deze pagina lees je waar je aan moet denken en wat je zorgverzekering vergoed. Bekijk voor je gaat lezen welke verzekering je hebt in je a.s.r. account, dan weet je welke vergoedingen er voor jou gelden. 

De fases van je zwangerschap

Een zwangerschap bestaat uit 3 verschillende fases. Die noemen we trimesters. Om het voor jou makkelijk te houden hebben we deze pagina opgedeeld in die trimesters, en tonen we per trimester wat je regelt én wat de vergoedingen zijn die er bij geboortezorg horen.  

Het 1ste trimester

Zodra je zwanger bent kun je jezelf aanmelden bij een verloskundigenpraktijk en een afspraak maken voor je eerste consult en de eerste controle. Gebruik onze Zorgzoeker om een verloskundigenpraktijk bij jou in de buurt te vinden. Je hoeft niet bij ons te melden dat je zwanger bent. 

Hoe zit het met de vergoedingen van:
Het 2e trimester

In het tweede trimester vraag je vast de kraamzorg aan die na de bevalling helpt. Het is belangrijk dit te doen voor de 16e week van de zwangerschap. 

De kraamverzorgster geeft onder andere tips over de verzorging, bijvoorbeeld over het wassen van de baby. Dat is vaak erg fijn omdat er veel op je afkomt vlak na de geboorte. 

Let wel op: heb je de Goede Keuze van a.s.r. Ik kies zelf of de Ruime Keuze van a.s.r. basisverzekering?  Dan kan het zijn dat je rekening niet volledig door ons wordt vergoed als je naar een zorgverlener gaat waar wij geen contract mee hebben. Meer informatie daarover vind je op onze pagina over maximale vergoedingen. Je ziet via onderstaande knop ook met wie we wel én geen contract hebben. 

Hoe zit het met de vergoeding van:
Vraag je kraampakket aan

Zodra je kraamzorg aanvraagt, kun je ook een kraampakket bestellen. Daarin vind je alles wat je nodig hebt voor de bevalling en de eerste dagen erna. Je ontvangt het pakket 3 maanden voor de datum dat je uitgerekend bent.

Heb je een aanvullende verzekering (met uitzondering van ZorgBasis)? Dan kun je gratis een duurzamer kraampakket aanvragen. Als je geen aanvullende verzekering hebt kun je zelf een kraampakket kopen. 

Het 3e trimester

Wanneer je zwangerschap verloopt zoals je wilt dan kun je in het laatste trimester zelf kiezen waar je wilt bevallen. We adviseren je altijd dit te doen in overleg met je verloskundige. 

Belangrijk om te weten: als je een medische indicatie hebt, bijvoorbeeld omdat je verloskundige het nodig vindt, dan noem je dit een klinische bevalling. De kosten hiervoor worden volledig vergoed en je betaalt geen eigen risico of eigen bijdrage

Als je geen medische indicatie hebt dan spreken we van een poliklinische bevalling. 

Waar wil je bevallen?

  • Thuis
    Een thuisbevalling wordt volledig vergoed en je betaalt geen eigen risico of eigen bijdrage.

  • In het ziekenhuis (poliklinisch)
    Ook zonder medische indicatie kun je gewoon in het ziekenhuis bevallen. Afhankelijk van je aanvullende verzekering betaal je hiervoor wel of niet de eigen bijdrage. Bekijk voor de hoogte van de eigen bijdrage de uitklappers hieronder. Je betaalt geen eigen risico. 

  • In een geboortecentrum (poliklinisch)
    Je kunt ten slotte ook in een geboortecentrum bevallen. Afhankelijk van je aanvullende verzekering betaal je hiervoor wel of niet de eigen bijdrage. Bekijk voor de hoogte van de eigen bijdrage de uitklappers hieronder. Je betaalt geen eigen risico. 

Hoe zit het met de vergoeding van
Na je bevalling

Na de geboorte mag je zelf kiezen of je kindje wordt bijgeschreven bij jouw zorgverzekering of die van je partner. Zodra je een Burgerservicenummer (BSN) ontvangen hebt, kun je je zoon of dochter aanmelden via je a.s.r. account of de Zorg app.

Het is belangrijk om de geboorte binnen 4 maanden aan ons door te geven. Dan gaat de zorgverzekering in vanaf de geboortedatum. Geef je de geboorte na 4 maanden door? Dan gaat de zorgverzekering in per de aanvraag datum. Dat betekent ook dat je zoon of dochter een periode onverzekerd is en dat kosten uit deze periode niet vergoed worden.

Aanmelden kan snel en gemakkelijk via je a.s.r. account of de Zorg app, gebruik daarvoor de onderstaande knop.

Hoe zit het met de vergoeding van
Bezig met je herstel na je bevalling?

Bekijk dan een van onze gratis 'Zorg voor jezelf' gezondheidsprogramma's

Veelgestelde vragen over zwangerschap en geboorte
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen Fysiotherapie Zwangerschap Mondzorg GGZ Meer zorg a.s.r. Zorg App Zorgpas English information Buitenland Polisvoorwaarden en documenten
Vroeger Ditzo
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemiddag, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }