- Ditzo volgt de reisadviezen van de overheid als het gaat om de dekking van onze verzekeringen. Kijk daarom voor een actueel reisadvies, zowel voorafgaand als tijdens je reis op: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen.
- Direct naar informatie over vaccinatieverplichting? Klik hier.
Annuleringsdekking
Is er dekking als ik een reis boek naar een land met het reisadvies code groen of geel?
Als het reisadvies naar je bestemming (weer) groen of geel is op het moment dat je je reis boekt heb je gewoon dekking zoals onder normale omstandigheden.
Is er dekking voor niet gebruikte reisdagen op mijn annuleringsverzekering als ik onverhoopt eerder terug ben gekeerd vanwege een gewijzigd reisadvies. Bijvoorbeeld van code geel naar code oranje/rood?
De annuleringsdekking biedt geen dekking als de reis voortijdig wordt afgebroken. Je krijgt dan ook geen vergoeding voor de niet genoten reisdagen.
Als ik op de luchthaven door de luchtvaartmaatschappij wordt geweigerd voor mijn vlucht. Is dit gedekt?
Een luchtvaartmaatschappij heeft het recht om een reiziger te weigeren op een vlucht. Bijvoorbeeld als je niet de juiste reisdocumenten hebt, of om redenen op het gebied van gezondheid, veiligheid of beveiliging. Dus ook in deze situatie met het coronavirus kan dit voor komen.
Als je geweigerd wordt op een vlucht dan kun je mogelijk een vergoeding claimen bij je luchtvaartmaatschappij. Met de annuleringsdekking ben je voor het geweigerd worden op een vlucht niet verzekerd. Je krijgt dan ook geen vergoeding voor de niet genoten reisdagen.
Het coronavirus is bij jou of je reisgenoot vastgesteld door middel van een (PCR)test. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking?
Is het coronavirus bij jou of je reisgenoot aantoonbaar vastgesteld? De annuleringsdekking biedt dekking voor het annuleren of afbreken van een reis door een aantoonbare besmetting met het coronavirus.
Let op: Na een besmetting met het coronavirus kun je nog enkele weken positief testen op het virus. Test je binnen 8 weken na je eerdere uitslag of ontvangst van het herstelbewijs nogmaals positief en wil je op grond van deze nieuwe positieve test annuleren? In dat geval is er geen dekking. Wij zien de positieve uitslag van deze test namelijk niet als onverwacht en onvoorzien.
Is er dekking op de annuleringsdekking als ik thuis in quarantaine moet blijven en niet op reis mag omdat ik in aanraking ben geweest met iemand die besmet is met het coronavirus?
Als je zelf niet ziek bent door besmetting van het coronavirus, is er geen dekking op de annuleringsdekking.
Is er dekking als ik een land niet in mag, omdat ik geen visum heb gekregen i.v.m. een inreisbeperking door het coronavirus?
Heb je onverwachts en buiten je schuld om geen visum kunnen krijgen? En heb je daarom je geboekte reis moeten annuleren? Dan ben je verzekerd voor de annuleringskosten. Let op: een ESTA en een immigratiedocument dat je in het vliegtuig krijgt, gelden niet als visum.
Als het (straks) verplicht is dat ik ingeënt ben met het coronavaccin om te kunnen reizen, krijg ik dan de annuleringskosten vergoed als ik mijn geboekte reis annuleer?
Heb je de Ditzo Reisverzekering met annuleringsdekking? Dan is het niet hebben van verplicht gestelde inenting geen verzekerde situatie. Dus annuleer je je reis, omdat je niet kunt voldoen aan de vaccinatie-eisen? Dan krijg je geen vergoeding op de annuleringsdekking.
Er is 1 uitzondering. Kun je op basis van medisch advies geen vaccinatie krijgen die verplicht is voor je reis? En was dit onvoorzien op het moment dat je de verzekering afsloot? Dan worden de annuleringskosten vergoed conform de voorwaarden. Mits het niet hebben van het vaccin buiten jouw schuld was en de verplichting van het hebben van de vaccinatie onvoorzien was op het moment dat je de verzekering afsloot.
Let op: Voor al deze gebeurtenissen geldt dat ze onverwacht en onvoorzien moeten zijn, en moeten optreden tijdens de looptijd van de verzekering. Is de gebeurtenis niet meer onverwacht of onvoorzien, of is deze voor het aangaan van de verzekering al bekend? Dan bieden de reisverzekering en annuleringsdekking geen dekking.
Gezien de huidige situatie en ontwikkelingen zien we een vaccinatieplicht om te kunnen en mogen reizen, niet als onzeker. Als je op het moment van boeken van je reis wist of kon weten dat er een vaccinatieplicht zou zijn, is er geen dekking op de reisverzekering met annuleringsdekking doordat:
- Je niet voldoet aan de vaccinatieverplichting van je reisbestemming;
- Je je vaccinatie niet op tijd ontvangt;
- Je geen vaccin wil;
- Je nu al weet dat je vanwege medisch advies geen vaccin kunt krijgen dat verplicht is voor je reis.
Reisverzekering
Heb ik dekking op mijn reisverzekering als ik wil afreizen naar een land waarvoor het reisadvies code groen, geel of oranje is?
Er is dekking als er op het moment van vertrek vanuit Nederland voor het land van bestemming een reisadvies code groen, geel of oranje is afgegeven.
Geldt er in het land van je reisbestemming een quarantaineverplichting bij aankomst? Dan zijn de extra reis- en verblijfskosten niet verzekerd.
Verandert het reisadvies tijdens je reis naar code rood? Dan blijft je dekking ook voor corona-gerelateerde medische kosten van kracht tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren.
Is er dekking op mijn reisverzekering als het reisadvies tijdens mijn reis wordt aangepast?
Ben je op je reisbestemming en wordt tijdens je vakantie het reisadvies aangepast van code groen, geel of oranje naar code rood? Dan loopt de dekking van je verzekering door tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren.
Mijn reisbestemming heeft code rood. Biedt mijn reisverzekering dekking als ik (medische) kosten moet maken door het coronavirus?
Ben je nog niet vertrokken naar je reisbestemming en is er een negatief reisadvies afgegeven voor je reisbestemming? Dan ben je niet verzekerd als je toch naar je reisbestemming gaat en een corona-gerelateerde schade oploopt of daarvoor kosten moet maken. Voor niet corona gerelateerde schade heb je wel dekking op je reisverzekering.
Ik ben op reis en heb extra reis- en verblijfkosten, omdat ik door het coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven. Is dit verzekerd?
Extra reis- en verblijfkosten zijn alleen verzekerd als jij of je medeverzekerde ernstig ziek wordt tijdens je reis én na akkoord van de Ditzo Alarmcentrale waar je altijd contact mee op moet nemen. Extra reis- en verblijfskosten zijn niet verzekerd als je op het moment van vertrek wist dat jouw reisbestemming een negatief reisadvies had.
Ben ik verzekerd als ik op reis ben en ik en mijn eventuele medeverzekerden krijgen een verplichte quarantaine opgelegd?
Extra reis- en verblijfskosten als jij en eventuele medeverzekerde(n) onverwacht langer op de reisbestemming moet(en) blijven, omdat de (lokale) overheid van de reisbestemming jou en eventuele medeverzekerde(n) verplichte quarantaine wegens Covid-19 oplegt zijn verzekerd op je reisverzekering.
Je bent alleen verzekerd als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan:
- Je reis is geboekt in de periode tot en met 30 juni 2022;
- De vertrekdatum van de geboekte reis valt in de periode tot en met 31 oktober 2022;
- Op het moment van vertrek geldt er op de website nederlandwereldwijd.nl een reisadvies "groen/geel" voor je reisbestemming;
- De (lokale) overheid van je reisbestemming heeft een verplichte quarantaine opgelegd, waardoor jij en eventuele medeverzekerde(n) op de geplande terugreisdatum niet kunt/kunnen terugreizen naar Nederland;
- Je maakt door deze quarantaine onvoorziene extra verblijfs- en/of reiskosten die niet vergoed worden door bijvoorbeeld de (lokale) overheid op de reisbestemming, de Nederlandse overheid, je vervoerder, luchtvaartmaatschappij of reisorganisaties.
Wat krijg ik vergoed:
- Noodzakelijke extra verblijfskosten tot maximaal € 100,- per verzekerde per dag voor maximaal 10 dagen;
- De vergoeding van verblijfskosten verminderen wij met 10% in verband met kosten die je bespaart op je normale levensonderhoud;
- Extra reiskosten naar Nederland tot max. € 750,- per verzekerde;
- Wij vergoeden maximaal € 4.000,- per polis;
Elke situatie is anders. En elke schade wordt individueel beoordeeld. Aan bovenstaande vragen en antwoorden kunnen daarom geen rechten worden ontleend.
Meer weten?
Stond jouw vraag er niet bij of heb je andere vragen over de dekking van de reis- en annuleringsverzekering? Neem dan gerust contact met ons op.
Meer informatie over reisadviezen en inreisbeperkingen kun je vinden via: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen.
Heb je een Ditzo Reisverzekering en heb je tijdens je reis met spoed hulp nodig? Bel dan altijd direct de Ditzo Alarmcentrale: +31 30 699 07 08.
Geen spoed, maar een schade melden op je Ditzo Reisverzekering? Stuur dan een bericht via WhatsApp naar +31 6 516 777 01 of bel met +31 30 699 7930.