Op dinsdagmiddag 18 mei is in het Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum de tiende Usability Award uitgereikt door marktonderzoeksbureau MetrixLab. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest gebruiksvriendelijke website van Nederland.
Ditzo werd uiteindelijk tweede met een score van 8,4. Bol.com ging er met de hoofdprijs vandoor. Zij behaalde een score van 8,5. Ruim 100 Nederlandse websites werden dit jaar aangemeld voor de Usability Award. De websites werden opgegeven door de eigenaar van de betreffende website of een bij de ontwikkeling betrokken externe partij.
Uit de aangemelde websites selecteerde de vakjury vijf genomineerden:
- bol.com
- ditzo.nl
- eduhub.nl
- hotels.nl
- nos.nl
De afgelopen drie weken kon het internetpubliek via de website van de Usability Award haar stem uitbrengen op de vijf genomineerden. Het was ook dit jaar een spannende strijd, waaruit de website van Bol.com als beste naar voren kwam. Na genomineerd te zijn geweest in 2002, 2006 en 2007 heeft Bol.com dit jaar eindelijk het beeld in ontvangst kunnen nemen.
De Usability Award is dit jaar voor de tiende keer georganiseerd door MetrixLab. Meer informatie over de Usability Award en het verloop van de wedstrijd is te vinden op
www.usabilityaward.nl.