Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat

​Consumenten willen vergelijken, maar nóg liever een lagere premie

03 mrt 2015

Uit een recent onderzoek naar het online vergelijken van verzekeringen concludeert Blauw Research dat consumenten het vergelijken van verzekeringen belangrijk en zelfs onmisbaar vinden. Slechts een deel van deze consumenten weet dat vergelijkingssites een vergoeding ontvangen voor iedere verzekering die zij afsluiten.

Door

Vergelijken is belangrijk
In opdracht van Ditzo hield Blauw Research een online kwantitatief onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders over het online vergelijken van verzekeringen. Daaruit blijkt dat het merendeel van de Nederlandse consumenten (57%) het belangrijk vindt om verzekeringen online met elkaar te kunnen vergelijken. Zo’n 39% van de consumenten bezoekt wel eens een vergelijkingssite om zich te oriënteren. Eén op de vijf Nederlanders (21%) heeft daadwerkelijk wel eens een verzekering afgesloten via een vergelijkingssite.


Vergoeding vergelijkingssites
Slechts een deel van de Nederlandse consumenten is bekend met de manier van werken van vergelijkingssites. Zo weet bijna de helft van de Nederlanders (47%) niet dat vergelijkingssites in handen zijn van verzekeraars of andere commerciële partijen. Eenzelfde deel van Nederlanders (45%) weet niet dat de vergelijkingssites een vergoeding ontvangen voor iedere verzekering die zij afsluiten. Slechts één op de acht Nederlanders vindt dat vergelijkingssites transparant zijn over de manier waarop zij geld verdienen.


80% zet vraagtekens bij uitkomsten
Zodra de consument op de hoogte is dat vergelijkingssites een vergoeding ontvangen voor iedere afgesloten verzekering, wordt de onafhankelijkheid van de vergelijkingssites in twijfel getrokken. 80% van de Nederlanders zet vraagtekens bij de uitkomsten van vergelijkingen wanneer zij op de hoogte zijn van de vergoedingen. Ruim vier op de tien (43%) van de Nederlanders vindt de vergelijkingssites hierdoor een stuk minder betrouwbaar. Zeven op de tien Nederlanders (70%) vindt dat ze (mede door de vergoeding aan vergelijkingssites) te veel betalen voor een autoverzekering.

Onafhankelijke vergelijker
Ditzo vindt het belangrijk dat de consument wéét dat er vergoedingen worden betaald aan vergelijkers. Ditzo wil de consument bewust maken van de rol die zij zelf spelen bij het vergelijken. De enige echte onafhankelijke vergelijker, is de consument namelijk zelf. Omdat consumenten schrikken van de hoge vergoedingen, herzien wij voorlopig de contracten met vergelijkers.

Onderzoek online vergelijkingssites

 


Door

Privacy