Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
elsevier

Elsevier: Vergelijken? Blijf altijd zelf nadenken

16 apr 2015

Cappuccino in de hand en de nieuwe Elsevier vers van de plaatselijke boekhandel op de keukentafel. Wat lezen we daar? Een artikel over vergelijken. De basis van het artikel ligt bij ons onderzoek onder Nederlanders over vergelijkingssites. Over het geld dat deze sites verdienen en de onbekendheid daarover.

Door

Begin maart publiceerde Ditzo een persbericht over het onderzoek van Blauw Research waaruit blijkt dat consumenten vaak niet weten dat vergelijkingssites geld krijgen voor elke afgesloten verzekering. Dat dit zelfs kan oplopen tot € 200 schoot bij veel consumenten in het verkeerde keelgat.
 
Elsevier verbaasd over kennis respondenten
Elsevier verbaast zich erover dat de respondenten van ons onderzoek zich vaak niet realiseren dat vergelijken geld kost, zeker ook omdat die sites in handen zijn van commerciële bedrijven. Ze noemen het zelfs naïef.
 
Maar naïef of niet, dat vergelijkingssites niet transparant zijn over de manier waarop zij geld verdienen en hoeveel, noemen zij ‘een slechte zaak’. Partijen die betalen staan in de top 3, terwijl die producten niet per se het beste bij de bezoeker hoeven te passen. Een reden om bij een vergelijking direct de top 3 over te slaan en naar de gehele lijst door te klikken, aldus het weekblad.
 
Eigen onderzoekje Elsevier
Ook grappig: het onderzoekje dat Elsevier zelf deed naar de top 3 van verschillende verzekeraars. Bij een aantal sites berekenden zij voor een bepaalde auto de premie en bij elke site kregen ze een andere top 3. Bijzonder!
 
 
 
Tip: blijf zelf nadenken
Belangrijke tip uit het artikel: blijf zelf nadenken! Want wordt er op een vergelijkingssite wel echt alles goed vergeleken? Zitten alle kortingen in de premie verwerkt? En weet je wel of de verzekeraar die je wordt aanbevolen je snel helpt als je een probleem hebt of bereikbaar is als je ze wil spreken?Die belangrijke zaken staan niet in de vergelijker. Conclusie en advies van Elsevier: vergelijk geen appels met peren en blijf zelf nadenken.
 
100 euro VergelijkersBonus naar de consument
Daar is Ditzo het helemaal mee eens. Even voor als je het nog niet hebt gehoord: Ditzo is gestopt met het betalen van vergelijkingssites, omdat we vinden dat de enige die echt goed alle opties naast elkaar kan leggen en met een onafhankelijke blik naar die opties kijkt, eigenlijk gewoon jij zelf bent. En vergelijk je op dingen die voor jou belangrijk zijn en kom je bij Ditzo uit? Dan krijg je nu tot 100 euro VergelijkersBonus bij je autoverzekering.
 
Bron: Elsevier nummer 16, 18 april 2015

Door

Privacy