Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat

Wie fraudeert, krijgt direct de rekening gepresenteerd

01 sep 2016

​We hebben het wel eens meegemaakt: iemand die meerdere keren bij een onweersbui een nieuwe TV claimde. Als we dan onderzoek deden, bleek de TV helemaal niet zo stuk te zijn, maar gewoon op Marktplaats aangeboden te worden. En zelf had de klant een nieuwere versie gekocht. Vincent, onze schadekoning, is blij met de maatregel van het Verbond van Verzekeraars om direct iets aan zo´n valse claim te kunnen doen. Verzekeraars die fraude ontdekken, kunnen dit gelijk melden waarna een speciale instantie bij de betreffende klant € 532 gaat verhalen, ongeacht het bedrag waarvoor die persoon de verzekeraar probeert op te lichten. “Goede klanten mogen niet lijden onder onterecht geclaimde bedragen van een enkeling. We nemen zelf ook steeds meer maatregelen, maar deze lik-op-stuk maatregel voelt de fraudeur direct en hopelijk schrikt het andere mensen af”.

Door Christel

Miss engagement

Over Christel

​Bij een schademelding gaan we er vanuit dat onze klanten de juiste gegevens doorgeven en niet een bedrag op een bonnetje in hun voordeel wijzigen. Hoe klein het bedrag misschien soms ook is, het blijft fraude. Bonnetjes wijzigen is sowieso niet slim, omdat we over apparatuur beschikken waarmee we dat soort aanpassingen kunnen achterhalen. Met de nieuwe maatregel van het Verbond van Verzekeraars is het helemaal ‘een beetje dom’, want ontdekken we dat iemand fraudeert, dan kost het hem dus sowieso € 532. Ook al claimt hij een tientje extra.

Stijgende premies

Verzekeraars krijgen ieder jaar te maken met duizenden valse claims. In 2015 werd ruim 8.000 keer fraude vastgesteld, dat was 7% meer dan in 2014 en kostte alle verzekeraars € 79 miljoen, maar is naar schatting maar een fractie van de werkelijke kosten. Onterecht geclaimde bedragen en de kosten die verzekeraars maken om fraude op te sporen, doen de premies stijgen. De eerlijke klanten lijden dus onder de fraudeurs.

Afschrikeffect

“Ontdekt ons team Speciale Zaken fraude, dan dragen we de zaak over aan de Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA). SODA verhaalt daarna de schade, waar nu dus een bedrag van € 532 wordt opgeteld, op de fraudeur. Meer informatie kun je vinden op so-da.nl. We hopen dat we potentiële fraudeurs daarmee afschrikken.“ Bij winkeldiefstallen is het al succesvol gebleken om de dader direct de financiële schade die hij aanricht terug te laten betalen. “We hopen dat dit ook zo werkt voor fraude bij het afsluiten van een verzekering en bij schademeldingen.”

Autoschade meest onterecht geclaimd

Volgens het Verbond van Verzekeraars wordt het vaakst gefraudeerd met verzekeringen voor motorrijtuigen, zoals autoschade. Fraude bij brand (de inboedel- en woonhuisverzekering) en bij aansprakelijkheid staan op 2 en 3. Mannen plegen veel vaker fraude met verzekeringen dan vrouwen blijkt uit onderzoek van het Verbond voor Verzekeraars. Gemiddeld claimen die mannen het vaakst een te hoge schade aan hun auto, en lopen ze rond hun veertigste tegen de lamp. In de provincies Flevoland, Zuid-Holland en Limburg wonen de meeste geregistreerde fraudeurs. In Friesland wonen relatief de minste fraudeurs.


Door Christel

Miss engagement

Over Christel
Privacy