Ditzo probeert zich in de volle verzekeringsmarkt in te vechten met nieuwe concepten. 'Verzekeraars hebben nu het imago van de belastingdienst.'
'Verzekeren is leuk', zegt Laurens Leurink, één van de directeuren van de nieuwe internetverzekeraar Ditzo. De meeste consumenten denken daar anders over, zo ontdekten hij en medeoprichter van Ditzo, Ronald van Lier. 'Verzekeraars lijken op elkaar, zijn onduidelijk in communicatie, doen vaak moeilijk bij schade en je komt er niet meer vanaf', zo vatten Leurink en Van Lier het beeld samen.
In maart 2006 vroeg hun toenmalige werkgever Fortis hen een nieuwe verzekeraar in de markt te zetten. Een internetverzekeraar die zonder tussenpersoon producten aanbiedt, die in een verzadigde markt als Nederland toch een flink aantal klanten zou moeten trekken. 'Juist omdat die markt al verzadigd is, hebben we besloten eerst eens met consumenten te gaan praten. Er heerst veel argwaan ten opzichte van verzekeraars. Het imago ligt nog het dichtst bij dat van de belastingdienst: leuk is het niet, makkelijk ook niet, maar je hebt ze nodig.'
Uit de gesprekken kwam naar voren dat consumenten verzekeringen weliswaar ingewikkeld vinden, maar toch graag zelf hun zaken willen regelen. 'Die groep groeit heel snel', zegt Van Lier. 'Nu al sluit ongeveer 20 procent van de consumenten zelf via internet schadeverzekeringen af. We verwachten dat over een jaar of drie dat percentage op 50 procent ligt'.
Klanten kunnen bij Ditzo alleen via de website verzekeringen afsluiten, waarbij de verzekeraar ondersteuning via telefoon en chat biedt. De overheadkosten liggen daardoor laag, wat nodig is voor een nieuwe speler met nog relatief weinig klanten. Atypisch is in elk geval de bedrijfsruimte van Ditzo. Geen megatoren aan de Amsterdamse Zuidas, maar een verdieping in een flatgebouw in Zeist.
De nieuwe verzekeraar wil zich niet presenteren als prijsvechter, maar zich onderscheiden door met nieuwe principes de verzekeringsmarkt te betreden. De klant kan verzekeringen op dagbasis stopzetten, en ook de dekking op de website aanpassen. 'Voordat de prijsvechters in de luchtvaart zich aandienden, waren mensen ook niet ontevreden, stelt Van Lier. 'We willen een nieuwe norm in verzekeringsland zetten.'
In december 2007 ging Ditzo ’live’ met een grootscheepse reclamecampagne op de televisie. Enkele maanden daarvoor was de website al operationeel en kwamen de eerste klanten. Een heel spannende tijd, zegt Leurink. 'We waren maanden bezig geweest met het ontwikkelen en testen van producten. Gaat het lukken? Vinden consumenten de producten werkelijk goed? Wordt er gechat en gebeld? Maar het ging eigenlijk nog beter dan verwacht. Na drie maanden hadden we een naamsbekendheid van 70 procent.'
Op de vraag hoeveel klanten het bedrijf inmiddels bedient, blijft het heel even stil. Ditzo is een volledige dochter van bankverzekeraar Fortis, een beursgenoteerd bedrijf. 'Dan gaat het dus om koersgevoelige informatie, en dat kunnen we niet zomaar zeggen', zegt Leurink. Hij houdt het erop dat het eerder ingeschatte ’ambitieuze scenario’ overschreden is. 'Maar de samenwerking met Fortis betekent ook dat we gebruik kunnen maken van hun kennis over verzekeren. En de financiering is in hun handen.'
Voorlopig biedt Ditzo een auto-, woonhuis-, inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering. Het assortiment gaat het bedrijf deze zomer uitbreiden met een rechtsbijstand en reisverzekering. Er zijn al plannen voor een hypotheekproduct eind dit jaar, maar het is nog onbekend hoe dat er uit gaat zien. 'In elk geval op de Ditzo manier', stelt Van Lier. 'Het uitgangspunt is ook hier zelfservice: de klant in staat stellen zijn eigen hypotheek te regelen.
Artikel uit Trouw, 3 april 2008