Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 127 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
Heb je hulp nodig bij het afsluiten van je verzekering?
Chat met ons
Afbeelding minder suiker en zout

4 tips om minder suiker en zout te eten

We weten inmiddels dat te veel suiker en zout eten nadelige gevolgen heeft voor je gezondheid. Maar hoe zorg je ervoor dat je minder suiker en zout binnenkrijgt? In deze blog zetten we de 4 beste tips voor je op een rij!

Door Dijon

Mailkoning

Over Dijon
​​

Tip 1: Check de etiketten in de supermarkt

Wist je dat er meer dan 50 verschillende namen voor suiker zijn? Als je de verschillende namen weet, kun je suiker makkelijker herkennen en vermijden. Andere namen voor suiker zijn onder andere: dextrose, maltodextrine, glucosestroop, fructosestroop en maltose. Ook honing, kandijstroop en agavesiroop zijn suikers. Probeer erop te letten of je één van deze namen op het etiket ziet staan. Zo ja? Kijk dan of er een alternatief zónder of met minder suiker is.

Ook zout vind je in veel verschillende soorten. Naast gewoon zout bestaat er ook: Himalaya zout, zeezout, Keltisch zout, selderijzout, uienzout, knoflookzout en kruidenzout. Probeer producten te kiezen met geen of zo min mogelijk zout.

Tip 2: Kies voor recepten met minder suiker of zout

Natuurlijk kun je af en toe best genieten van een zoet of zout tussendoortje, maar het is ook belangrijk dat je jezelf kunt verleiden om bewuste en gezonde voedingskeuzes te maken. Probeer daarom voor recepten met minder suiker of zout te kiezen.

Recepten voor gezonde snacks vind je natuurlijk in onze Gezonde snack challenge. Ben je ook op zoek naar gezonde recepten voor maaltijden? Schrijf je dan in voor de Ditzo Gezond eten challenge!

Tip 3: Kook met verse producten

In kant-en-klare sauzen en kruidenmixen zit vaak veel suiker of zout. Denk bijvoorbeeld aan: pastasaus, appelmoes, satésaus en gehaktkruiden. Deze producten kun je ook zelf maken, maar dan zónder suiker en zout toe te voegen. Je moet er wel wat tijd voor maken, maar moeilijk is het zeker niet!

Heb je niet genoeg tijd en kies je voor kant-en-klaarmaaltijden of kant-en-klare producten? Lees dan de etiketten en kies voor producten met zo min mogelijk suiker en zout. Daarnaast adviseert het Voedingscentrum dat een kant-en-klaarmaaltijd minimaal 150 gram groente moet bevatten.

Tip 4: Hou een eetdagboek bij

Als je je voedingspatroon wil veranderen is de eerste stap bewust worden van wat je eet. Een eetdagboek is hier een goede tool voor. Het geeft je meer inzicht in jouw eetgewoontes en helpt je om meer controle te krijgen. Meestal doe je dit gedurende een bepaalde periode, bijvoorbeeld een paar dagen tot een paar weken. Je hebt hierna vaak genoeg inzicht in je valkuilen.

Een handig eetdagboek is Mijn Eetmeter​ van het Voedingscentrum. Je houdt hier bij hoeveel voedingsstoffen en calorieën je binnenkrijgt. Vervolgens zie je in hoeverre je eet volgens de Schijf van Vijf en krijg je direct advies op maat. Goed om te weten: de app is 100% gratis en zonder commercieel belang!​


Door Dijon

Mailkoning

Over Dijon