Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 127 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
Heb je hulp nodig bij het afsluiten van je verzekering?
Chat met ons
Afbeelding te veel suiker te veel zout

Dit doet te veel suiker en zout met je lichaam

​​De gemiddelde Nederlander krijgt te veel suiker en te veel zout binnen. Dat is helaas niet zonder gevaar. In deze blog gaan we dieper in op waaróm je lichaam suiker en zout nodig heeft, maar ook op de belangrijkste gevolgen van het eten van te veel suiker en zout.​​

Door Dijon

Mailkoning

Over Dijon
​​​​

Zijn suiker en zout slecht voor je?

Suiker zit in fruit, groenten, aardappelen, granen, peulvruchten en melkproducten. Je lichaam heeft deze natuurlijke suikers nodig als energiebron. Het probleem zit alleen in de toegevoegde suikers. Volwassen Nederlanders krijgen wekelijks 99 suikerklontjes aan toegevoegde suikers binnen. Dat is 20 kilo suiker per jaar aan toegevoegde suikers! Dit is zeer slecht voor je lichaam en kan vooral op de lange termijn schokkende effecten hebben.

Voor zout geldt eigenlijk hetzelfde. Zout is de belangrijkste bron van natrium in onze voeding. En natrium is weer belangrijk voor het regelen van de vochtbalans in je lichaam, je bloeddruk en een goede werking van je spier- en zenuwcellen. Vier op de vijf Nederlanders eet alleen meer zout dan goed voor ze is en dat kan nadelige gevolgen hebben. Problemen komen, net als bij het eten van te veel suiker, vaak pas op latere leeftijd aan het licht.

Overgewicht

Te veel suiker kan zorgen voor overgewicht. Als je veel frisdrank drinkt of veel snoep eet krijg je veel calorieën binnen. Je hebt hierdoor een grotere kans om zwaarder te worden. Suiker die niet door je lichaam wordt gebruikt, wordt namelijk opgeslagen als vet.

Diabetes type 2

Omdat suiker kan leiden tot overgewicht, vergroot je de kans op het krijgen van diabetes type 2. Vooral met frisdrank is het belangrijk om goed op te letten hoeveel je drinkt. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een blikje frisdrank per dag je risico op diabetes type 2 met maar liefst 20 procent verhoogt!

Verhoogde bloeddruk

Te veel zout zorgt ervoor dat je lichaam meer vocht vasthoudt. Hierdoor zit er meer vocht in de bloedvaten, staat er meer druk op de bloedvaten en moet je hart harder werken om het bloed rond te pompen. Een vermindering van 4,5 gram zout (1,8 gram natrium per dag), verlaagt de bovendruk met 2 mmHg. Dit positieve effect is ongeveer 2,5 keer groter bij mensen met een verhoogde bloeddruk.

Nierschade

Je nieren regelen de hoeveelheid zout in je lichaam. Wanneer je veel natrium binnenkrijgt moeten je nieren extra hard werken om dit via je urine uit je lichaam te verwijderen. Door het harde werken kunnen je nieren beschadigen.

Kanker

Uit onderzoek blijkt dat het eten van te veel suiker de kans op borstkanker en darmkanker verhoogt. Dit komt doordat suiker kankercellen kunnen doen ontstaan en laten groeien. Ook blijkt uit onderzoek dat te veel zout de kans op maagkanker vergroot.

Darmklachten

Het eten van te veel suiker kan een negatief effect hebben op je darmen. Vooral een teveel aan fructose (fruitsuiker) kan leiden tot darmklachten als: buikpijn, een opgeblazen gevoel en diarree. Fructose zit voornamelijk in ongezonde producten als: frisdrank, vruchtensap, koek en snoep.


Door Dijon

Mailkoning

Over Dijon