Het is niet de eerste keer dat een prijsvergelijker in de verlegenheid wordt gebracht. In de luchtvaart keerde Lufthansa al tegen prijsvergelijkers vanwege de hoge kosten. En in de verzekeringswereld was het Ditzo die de facturen van prijsvergelijkers openbaar maakte.
De onenigheid tussen Beslist.nl en de grote webwinkels ontstond vorig jaar toen Beslist.nl een aanpassing deed in haar verdienmodel. Aangesloten webwinkels moesten daarvoor een bedrag per klik vanaf Beslist.nl naar hun winkel betalen. We noemen dit CPC (cost per click). De vergelijker hanteert zogenoemde vanaf prijzen. De cost per click vanaf Beslist.nl voor een bloempot is bijvoorbeeld € 1,20 en voor schoenen is dit € 0,85. Dit betalen de winkeliers.
Ander verdienmodel
Vorig jaar zomer werd het verdienmodel veranderd van betalen per klik naar betalen per sale. Het klinkt aantrekkelijk voor de webwinkelier; pas betalen als er ook daadwerkelijk een verkoop heeft plaatsgevonden. Er kwam echter veel kritiek. Zo zou Beslist minimaal 12% van de verkoopprijs willen hebben (inclusief BTW). Als je meer betaalde, kwam je hoger, zo beloofde Beslist.nl. Veel winkeliers dreigden met opstappen. Dit was te duur. Ook waren ze bang dat Beslist.nl door deze constructie exact kon zien hoeveel omzet er werd gedraaid.
Na de vele kritieken draaide Beslist.nl onlangs de beslissing terug en ging terug naar het oude model: betalen per klik. “Alles weer bij het oude”, zou je denken. Nu blijkt dat de klikprijzen die winkeliers moeten betalen opeens veel hoger zijn geworden. De MediaMarkt stelt op NU.nl “dat er excessieve prijsverhogingen” zijn doorgevoerd sinds de aanpassing. De grote webwinkels willen pas weer terugkeren naar de vergelijker als er betere tarieven komen.
Beslist.nl geeft op jaarbasis 20 miljoen euro uit aan online marketingactiviteiten, waaronder een groot gedeelte gaat naar het inkopen van betaalde advertenties bij Google.
Ditzo
Ditzo begrijpt de actie van MediaMarkt, Alternate en Bol.com. Op dit moment herziet Ditzo de contracten met vergelijkers. De vergoeding die een verzekeraar betaalt aan vergelijkers moet in balans en uitlegbaar zijn aan de consumenten. Wij betaalden € 175 per afgesloten autoverzekering aan sommige prijsvergelijkers. Gevoelsmatig klopte hier iets niet. Waarom zoveel? En is prijs het enige dat telt?
We hebben daarom een onderzoek gehouden onder meer dan 1.000 consumenten door onderzoeksbureau Blauw Research om te vragen wat Nederland hiervan vindt. Daaruit blijkt dat 86% van de consumenten deze vergoeding veel te hoog vindt. Daar hebben we naar geluisterd. We herzien momenteel de contracten met de vergelijkers en investeren het geld liever in de echte vergelijker. Jij dus.
Hoe we dat doen?