Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
selfiestick in zee

Karin de schadebazin: (on)zin verzekeringen?

24 feb 2017

​Wie kent het niet? Na lang wikken en wegen een nieuwe smartphone met abonnement uitgezocht. En dan krijg je de vraag: ‘wil je hier nog een verzekering voor afsluiten?’ Of dat je net een nieuwe wasmachine hebt uitgezocht. Je staat bij de kassa om te betalen en de medewerker wil nog graag even weten of je een ‘verlengde garantie verzekering’ wilt.

Door Karin

Hoofd klantwaarde

Over Karin
Twijfel. Moet ik dat nu doen of niet? Op het aankoopbedrag van de mobiel of de wasmachine is zo’n verzekering peanuts. Maar heb ik er wat aan? Je moet in een paar minuten beslissen, dus doe dan maar. Toch blijft het vaak nog even knagen. Heb ik hier nu goed aan gedaan? Welke verzekeringen heb je nu echt nodig en wat zijn (on)zin verzekeringen? Hier kan je eigenlijk alleen zelf een antwoord op geven. Maar we kunnen je wel een paar richtlijnen meegeven.
 

Verplichte verzekeringen in Nederland

Er zijn maar een paar verplichte verzekeringen in Nederland. Iedere Nederlander is verplicht om een basis zorgverzekering te hebben. Rij je in een auto? Dan moet je een WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid) afgesloten hebben. En heb je een eigen huis met een hypotheek? Dan verplicht je geldverstrekker vaak dat er een woonhuisverzekering op het huis is afgesloten.
 

Andere verzekeringen: wel of niet afsluiten?

Voor alle andere verzekeringen zou je jezelf twee dingen kunnen afvragen:


1. Als het me overkomt, kan en wil ik de financiële risico’s zelf dragen?
2. Als het me overkomt, wil ik dan zelf alles regelen of wil ik dat iemand dat voor mij doet?

Als je een van deze 2 vragen met ‘nee’ beantwoordt, kan het wijs zijn er een verzekering voor af te sluiten.
 

Categorie 1 

Bij de eerste categorie kan je bijvoorbeeld denken aan een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Stel dat iemand anders letsel oploopt door jou toedoen. En deze persoon zijn beroep hierdoor niet meer kan uitoefenen. Dan kan de schade die je moet betalen in de tonnen gaan lopen.
 

Categorie 2

In de tweede categorie zit bijvoorbeeld een reisverzekering. Mocht je je vakantie acuut moeten afbreken omdat er een familielid in Nederland is overleden, ben je op dat moment in staat om zelf alles te regelen voor je terugreis? Waarschijnlijk kan je de kosten prima dragen, maar is het heel fijn dat iemand je al het regelwerk uit handen neemt.
 

Nu even terug naar de smartphoneverzekering

Stel dat ik met telefoon en al het zwembad in spring, kan ik dan geen nieuwe telefoon betalen?
Kost het me heel veel moeite om een nieuwe telefoon aan te schaffen? Voordat de medewerker de kassala gesloten heeft, kan je een weloverwegen ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden.
 
Succes!

Door Karin

Hoofd klantwaarde

Over Karin
Privacy