Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
Heb je hulp nodig bij het afsluiten van je verzekering?
Chat met ons
Online aankopen verzekeren

Online aankopen verzekeren

28 sep 2020

Online shoppen kan veel voordelen bieden. Je hoeft er het huis niet voor uit, geen parkeerplaats te zoeken en het scheelt een hoop tijd. Je kunt lekker vanaf de bank zoeken naar de beste deal en laat het pakket bij jou thuis afleveren. Wat vaak nog gratis is ook. Kleven er ook nadelen aan online kopen? Wat als een artikel niet aankomt, of defect aankomt? Lees welke rechten je hebt bij online aankopen. En wat je kunt doen als er iets misgaat.

Door Esther

Medewerker blije klanten

Over Esther

Online shoppen

Online winkelen wordt steeds populairder, zeker in deze tijd. Vreemd is dat niet, want online shoppen biedt veel voordelen:

  • Drukte vermijden
  • Grotere keuze
  • Geen opdringerig personeel
  • Extra bescherming dankzij wetgeving ‘Koop op afstand’

Verzenden en bezorgen

Omdat er steeds meer online gewinkeld wordt, kan de verzendtijd langer zijn dan een webwinkel aangeeft. Ook de bezorgdiensten hebben het drukker. Bestel je buiten Europa? Dan kan een pakje nog langer onderweg zijn, omdat het bij de douane ‘hangt’. Voor online aankopen duurder dan € 22 moet je douanerechten, btw en invoerkosten betalen. Sommige webshops geven aan voor welke uiterste datum je een artikel moet bestellen om het gegarandeerd binnen te krijgen. Maar bij internationale verzending kun je hier niet zomaar vanuit gaan.

Wat kan er misgaan bij online aankopen?

Bij online shoppen koop je een artikel op afstand. Je hebt geen persoonlijk contact met de verkoper, maar vult je online winkelmandje. Je rekent af met iDeal, creditcard of via een betaalservice als PayPal. De creditcard en PayPal bieden je extra betalingsbescherming, bijvoorbeeld als spullen niet worden geleverd. De keuze voor een acceptgiro staat niet vaak meer tussen de betaalopties. Toch kan er nog wel een en ander misgaan met online aankopen. Bijvoorbeeld:

  • Spullen niet geleverd
  • Spullen stuk geleverd
  • Spullen defect na korte tijd
  • Webwinkel bestaat niet meer
  • Particulier levert niet

Koop op afstand, wat zijn de regels?

Voor online aankopen zijn de regels anders dan voor aankopen in een ‘echte’ winkel. Bij koop op afstand ben je extra beschermd, omdat je het product nog niet in het echt hebt gezien.

  • 14 dagen bedenktijd

Je hebt na ontvangst van het gekochte artikel 14 dagen de tijd om van gedachten te veranderen. Deze bedenktijd heet de herroepingstermijn. Je mag je bestelling netjes bekijken, maar niet in gebruik nemen als je nog niet hebt besloten om het te houden.

  • Zonder opgave van redenen

Je mag een product zonder opgave van redenen binnen de herroepingstermijn retourneren. Soms moet je wel de kosten van de retourzending betalen, maar daar moet je dan vooraf over zijn geïnformeerd.

  • Informatieplicht van verkoper

De verkoper moet je informeren over de kenmerken van het product, het bestelproces, de betaalopties, de kosten inclusief verzendkosten en overige kosten, de levertijd, de bedenktijd, de garantie, de klachtenregeling en de bedrijfsgegevens. Doet de verkoper dit niet, dan verlengt je bedenktijd tot 12 maanden. Doet de verkoper het alsnog, dan geldt vanaf dat moment 14 dagen bedenktijd.

  • Schriftelijke bevestiging

De verkoper is verplicht om jou een schriftelijke bevestiging van de koopovereenkomst te sturen.

  • Verzending is het risico van de verkoper

Je hebt recht op een vervangend exemplaar als de verzending niet aankomt. Je hoeft niets te betalen voor de vervanging.

Garantie op een online aankoop

Er zijn 3 soorten garantie: wettelijke garantie, fabrieksgarantie en extra garantie.

Wettelijke garantie

Ook bij de aankoop van spullen op internet heb je een wettelijk garantie. Deugt een product niet? Dan heb je recht op gratis reparatie, een nieuw product of je geld terug. Want volgens de wettelijke garantie heb je altijd recht op een goed product. Is je aankoop stukgegaan door je eigen schuld? Of na normaal gebruik versleten? Dan geldt de wettelijke garantie niet.

  • Binnen 6 maanden stuk? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit jouw schuld is
  • Na 6 maanden stuk? Dan moet jij bewijzen dat het niet jouw schuld is

Fabrieksgarantie

Bovenop de wettelijke garantie ontvang je ook nog fabrieksgarantie. Bij aankoop van een artikel ontvang je een garantiebewijs waarin staat waarop je recht hebt en voor welke periode.

Extra garantie

Extra garantie is garantie die je aanvullend koopt bij een product. Het geeft je bijvoorbeeld recht op een nieuw product als de fabrieksgarantie al is verlopen. Bepaal voor jezelf of je de voordelen van de extra garantie de meerkosten waard vindt. Bij een duur apparaat dat lang mee hoort te gaan, kan het voordeliger zijn om het wel te doen.

Europese wetgeving garantieperiode

De Europese Richtlijn Koop en Garantie noemt een wettelijke termijn van twee jaar garantie. Dit geldt als een minimum voor alle lidstaten van de Europese Unie. Volgens onze Nederlandse wet mag je ook na die twee jaar de verkoper nog aanspreken op garantie. Want in onze wet staat dat je recht hebt op een deugdelijk product. En voor sommige spullen betekent ‘deugdelijk’ een veel langere levensduur dan twee jaar. Denk bijvoorbeeld aan een wasmachine.

Iets gekocht van een particulier?

Koop je online – tweedehands – spullen van een particulier? Bijvoorbeeld via Marktplaats? Dan gelden de regels van garantie niet. Een particulier is geen bedrijf dat je een vervangend product kan toesturen of een reparatiedienst aanbiedt. Wel is de verkoper verplicht om je het aangekochte artikel te leveren volgens de afspraak. Wie er aansprakelijk is voor vermissing of beschadiging tijdens het verzenden, hangt af van de afspraken die je maakt.

  • De verkoper meldt in de advertentie dat hij of zij de aankoop verstuurt. Dan is het risico op verlies of beschadiging voor de verkoper. Komt het product niet aan? Dan krijg je je geld terug
  • De verkoper meldt dat verzending voor risico van de koper is. Dan kun je geen geld terugvragen

Tip: laat een product altijd aangetekend verzenden. Dat is fijn voor jou en de verkoper. Want voor schade ben jij dan verzekerd.

Webwinkel failliet? Wat nu?

Is de webwinkel failliet gegaan? Er zijn verschillende scenario’s mogelijk:

  • Is het product nog niet geleverd? Dan moet je je melden bij de curator. De kans dat je je product alsnog ontvangt of je geld terugkrijgt, is meestal niet zo groot. Er zijn meestal grotere schuldeisers die voorgaan.
  • Heb je een product in reparatie? Geef dan zo snel mogelijk aan de curator door dat jij eigenaar bent en niet de winkel, zodat je product niet met de inboedel wordt verkocht.
  • Gaat een product stuk en bestaat de webwinkel waar je het hebt gekocht niet meer? En heb je nog fabrieksgarantie? Dan kun je ook aankloppen bij de fabrikant of de importeur.

Hoe zit het met uitverkoop?

Tijdens de uitverkoop gelden er geen andere regels voor de kwaliteit van je aankopen. Tenzij de verkoper vooraf informeert dat er geen garantie meer geldt op het product dat je wilt kopen. Een product kan bijvoorbeeld voor een bodemprijs worden verkocht, omdat het niet meer helemaal goed is. Vermeldt de verkoper dit? Dan heb je niet het recht om na verloop van tijd een reparatieverzoek in te dienen.

Shop veilig online

Voor online aankopen doen geldt: gebruik je gezonde verstand. Heb je het gevoel dat een aanbieding te mooi is? Of kun je geen contactgegevens van het bedrijf vinden? Ga dan verder kijken. Je kunt opletten of een webwinkel is aangesloten bij Thuiswinkel.org of bij Stichting Webshop Keurmerk. Maar een webwinkel kan natuurlijk gemakkelijk het logo op de site plaatsen zonder echt aangesloten te zijn. Vertrouw je het niet? Bel dan met de genoemde partijen om te controleren of de webwinkel betrouwbaar is. Denk je dat je bent opgelicht? Doe dan aangifte bij de politie van internetoplichting.

Betalen met creditcard verzekerd

Wist je dat veel creditcardmaatschappijen een aankoopverzekering en aflevergarantie bieden? Online aankopen die je met de creditcard betaalt, zijn 180 dagen lang automatisch verzekerd voor verlies, diefstal en beschadiging. Een voorbeeld: als je online aankoop niet aankomt en de verkoper helpt je niet verder, kun je contact opnemen met de verstrekker van je creditcard. Check bij je creditcardinstantie wat de mogelijkheden zijn. Let wel op de kosten die verbonden zijn aan het gebruik van creditcards.

Online aankopen en je Ditzo verzekeringen

Heb je problemen met een webwinkel, bijvoorbeeld met het naleven van de garantie? Of is een webwinkel failliet gegaan en krijg je bijvoorbeeld je in reparatie aangeboden wasmachine niet terug? Dan komt je rechtsbijstandsverzekering van pas.

Heb je online mooie spullen aangeschaft, bijvoorbeeld een nieuwe tv? Dan kun je niet bij de verkoper aankloppen als je zelf per ongeluk schade veroorzaakt aan de nieuwe tv. Je spullen verzeker je voor schade met onze inboedelverzekering.


Door Esther

Medewerker blije klanten

Over Esther