Geen negatief reisadvies
Onze annuleringsdekking vergoedt reiskosten als je onverwachts niet op reis kunt gaan. De huidige diplomatieke spanningen met Turkije vallen daar niet onder. Voor dit land geldt op dit moment geen negatief reisadvies, alleen een aangescherpte waarschuwing. Zou er wel een negatief reisadvies gelden, dan zou je je reis kunnen annuleren of omboeken via je reisorganisatie en het Calamiteitenfonds. Je moet je reis dan wel geboekt hebben via een reisorganisatie die bij het Calamiteitenfonds aangesloten is. Lees ook ons blog over de situatie in Turkije van juli 2016.
Situaties voor vergoeding kosten
Bij een negatief reisadvies worden de kosten dus vaak vergoed vanuit het Calamiteitenfonds en niet via de annuleringsverzekering. Gelukkig kun je in veel andere (nood)situaties wel terugvallen op de annuleringsverzekering. Die situaties kunnen zich voordoen voordat je op reis gaat en tijdens je reis. We lichten er een aantal toe.
Er gebeurt iets voordat je op reis gaat
- Je bent kostwinner met een vast dienstverband en je wordt onvrijwillig ontslagen en raakt daardoor werkeloos
- Je hebt je reis geboekt, maar je krijgt onverwacht een huurwoning toegewezen of je koopwoning wordt opgeleverd. Dit moet dan niet eerder dan 30 dagen voor het begin van de reis en niet later dan 30 dagen na de reis plaatsvinden
- Je wordt zwanger of je partner wordt zwanger
- Je krijgt buiten jouw schuld om onverwacht niet het visum dat nodig is voor de reis. Of het visum wordt ingetrokken. Denk bijvoorbeeld aan het plotselinge inreisverbod van Trump dat hij recent afkondigde voor een aantal landen
Er gebeurt iets tijdens je reis
- Je woning raakt beschadigd waardoor het noodzakelijk wordt thuis aanwezig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een brand of een inbraak
- Jij of je partner krijgt complicaties tijdens de zwangerschap
- Je partner of inwonend kind moet onverwacht naar het ziekenhuis voor een noodzakelijke medische ingreep
- De personen in het buitenland waar je zou logeren worden ernstig ziek, overlijden of krijgen een ernstig ongeval, waardoor je daar niet kunt verblijven
Meer situaties vind je terug in de voorwaarden van de Ditzo Reisverzekering.
Sluit op tijd je annuleringsverzekering
Bij een melding van een klant kijken we altijd naar het moment waarop iets gebeurt en wanneer de klant de annuleringsdekking heeft afgesloten. We hebben in onze voorwaarden bepaald dat je maximaal 7 dagen na het boeken van de reis de dekking Annulering moeten hebben aangezet of afgesloten. Anders heb je alsnog geen dekking. Daarom hebben veel klanten deze dekking standaard aanstaan. Heb jij een Ditzo Reisverzekering en weet je niet zeker of je de extra dekking Annulering hebt? Check het in Mijn Ditzo.