Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
Slaaptest

Slaap krijgt een kleine zes

25 mrt 2019

Eind februari hebben we onze klanten gevraagd een slaaptest in te vullen. Dit is ruim 7.200 keer gedaan met opvallende resultaten! Zo geven jullie je slaap gemiddeld het cijfer 6,1 en ervaart ruim 25% stress! In dit blog lees je al de resultaten.

Door Michiel

Mister social

Over Michiel

Hoeveel uur slaap je gemiddeld per dag?

Onze klanten geven aan dat ze gemiddeld 6,8 uur per dag slapen. Volwassenen hebben gemiddeld 7 à 8 uur slaap per dag nodig. Maar natuurlijk verschilt de totale slaapbehoefte per persoon. Bij ongeveer 65% van de volwassenen bedraagt de totale slaapduur 7 à 8 uur. 8% kan met minder dan 6 uur slaap toe, terwijl 2% langer dan 10 uur slaap nodig heeft.

Wat is het laatste wat je doet voordat je gaat slapen?

Ruim 50% van onze klanten geeft aan televisie te kijken of hun smartphone te checken voordat ze gaan slapen. Onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van je smartphone in bed of het televisie kijken de productie van het hormoon melatonine kan verlagen. Melatonine is een hormoon dat een rol speelt bij onze biologische klok. Het zorgt er onder andere voor dat we slaperig worden.

Hoe goed slaap jij in?

Ongeveer 25% van onze klanten antwoord slecht in te kunnen slapen en lang wakker te liggen. Oorzaken van moeilijk in slaap komen zijn onder andere stress, slechte slaapgewoonten, geluidsoverlast, slechte slaapomgeving en bijvoorbeeld een slaapstoornis.

Hoe word jij wakker?

Meer dan 35% van de ondervraagden geeft aan dat ze moeizaam wakker worden. Er kunnen verschillende redenen zijn: tandenknarsen, rusteloze benen, vieze smaak in je mond (dat kan een signaal zijn van brandend maagzuur), veelvuldig plassen in de nacht, droge mond of slechte adem (dan ben je misschien een snurker), slaapapneu en onregelmatige slaappatronen.

Hoe gestrest ben jij?

Maar liefst 28% van onze klanten ervaart stress. En stress is oorzaak nummer 1 van slaapproblemen. Als stress je wakker houdt, zijn er tal van manieren die je kunnen helpen bij het in slaap vallen: vermijd schermen, doe ontspanningsoefeningen, neem een warm bad of een douche en probeer niet te piekeren.

Welk rapportcijfer geef je jouw slaap?

Een magere 6,1 geven onze klanten hun slaap. Moe wakker worden, slecht in slaap kunnen blijven, moeilijk in slaap vallen en te vroeg wakker worden zijn de meest genoemde redenen.

Wat doe je als je slecht slaapt?

Bijna de helft, 41,9%, van onze klanten piekert als ze slecht slapen of in slaap vallen. De meeste mensen hebben inslaapproblemen omdat ze te gestrest naar bed gaan. Je lichaam en geest moeten eerst ontspannen voordat het lichaam in slaap kan vallen. Wanneer je stress hebt over je werk, kinderen, partner of gezondheid, lig je vaak te lang te piekeren voordat je goed in slaap kunt vallen.

Welke hulp bij slapen zou jij graag willen hebben?

De top 3 van gestelde hulpvragen is:

  1. Tips over beter uitgerust wakker worden (51,4%)
  2. Tips om sneller in slaap te vallen (28,3%)
  3. Hulp bij piekeren (25,2%)

Ditzo slaapprogramma

Met ons slaapprogramma willen we je helpen (nog) beter te slapen door je informatie, tips en nieuws over slaap te geven. De gestelde hulpvragen in de slaaptest zullen ook in ons programma worden behandeld. Aanmelden voor onze nieuwsbrief over slaap? Dat kan hier.


Door Michiel

Mister social

Over Michiel