Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
hardlopen met warm weer

Sporten bij warm weer

Warm weer zorgt ervoor dat sporten net iets inspannender is dan normaal. Hou daar rekening mee wanneer je je sportschoenen aantrekt. Maar hoe sport je nu op een verantwoorde manier wanneer het buiten heet is? Met deze tips hou je het hoofd koel onder de warme zon.​​​​

Door Michiel

Mister social

Over Michiel
Bouw je inspanning op
Start niet te snel zodat je lichaam kan wennen aan de warmte. Doe bijvoorbeeld een kortere en minder intensieve warming-up. En bouw de lengte van je inspanningen geleidelijk op.
 

Bescherm je tegen de zon

Smeer je huid goed in met zonnebrandcrème die UV-straling tegenhoudt. Draag een petje om je hoofd koel te houden en je gezicht en hoofdhuid te beschermen tegen verbranding.
 
Draag functionele kleding
Draag luchtige sportkleding waardoor het zweet makkelijk verdampt en de huid kan afkoelen. Gebruik dus ‘ademende’ kleding. Ook de kleur van de kleding is belangrijk. Lichte kleuren weerkaatsen zonnestralen en nemen daardoor minder warmte op. Donkere kleuren nemen juist warmte op. En vergeet je zonnebril niet.
 

Drink tijdens het sporten

Drink zoveel vocht als dat je zweet verliest bij het sporten. Ook als je geen dorst hebt. Zo voorkom je bijvoorbeeld kramp. Koffie, thee en alcohol worden afgeraden. Deze produceren meer urine dan je gedronken hebt. Daardoor is het moeilijker om de lichaamstemperatuur op peil te houden.
 
Vul mineralen en koolhydraten aan
Als je je langere tijd in de warmte inspant is het verstandig om niet alleen vocht, maar ook mineralen en koolhydraten aan te vullen. Isotone sportdranken zijn hiervoor het meest geschikt. Isotone drank is water met een hoeveelheid opgeloste deeltjes (zout en suiker) die lijkt op iemands ‘lichaamswater’. Gewoon water is af te raden omdat het voor verdunning van het bloed zorgt. Het eten van koolhydraatrijke producten is ook aan te raden, denk aan rozijnen, bananen, ontbijtkoek, brood enz.
 
Houd pauzes
Als je sport in de hitte is het verstandig regelmatig even te pauzeren: dertig minuten sporten, twintig minuten pauze. Zoek daarbij de schaduw op, koel je gezicht met koud water of leg een natte handdoek in je nek.
 
Doe een cooling-down
Na het sporten bij warm weer is een goede cooling-down heel belangrijk. Hierbij hoort ook het eerder genoemde aanvullen van je vochtpeil, koolhydraten en mineralen.
  
Bij het schrijven van dit blog hebben we gebruik gemaakt van de website www.sportzorg.nl.

☀️ Ook warm: 



Door Michiel

Mister social

Over Michiel
Privacy