Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat

Tips tegen piekeren: denk positief en zoek afleiding

23 mei 2019

“Help, ik kan niet slapen!” Dat is de gedachte die vaak door je hoofd spookt als je ligt te woelen en te draaien en moeite hebt om in slaap te vallen. Maar liefst 1 op de 3 deelnemers van ons slaapprogramma geeft aan moeite te hebben met in slaap vallen. Vaak wordt als oorzaak piekeren genoemd. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen of laten, waardoor je minder piekert. Het is niet eenvoudig en heeft het tijd nodig voordat het werkt. In dit blog staan tips om te proberen van die gedachte af te komen.

Door Michiel

Mister social

Over Michiel

Positief denken

Je kunt beginnen met een positieve gedachte op het einde van je dag. Kijk naar jezelf in de spiegel als je je tanden aan het poetsen bent voor het slapengaan en denk aan iets dat goed gaat en waar je trots op kunt zijn.

Ga uit bed

Dit klinkt misschien gek maar als je langer dan zo’n 30 minuten wakker in bed ligt is het advies: ga uit bed. Het heeft weinig zin om in bed te blijven liggen als je wakker blijft. Ga bijvoorbeeld naar je woonkamer en lees een krant of magazine. Als je slaperig begint te voelen kun je weer terug naar je slaapkamer.

Maak je hoofd leeg

Je kunt dus vervelende gedachten uit je hoofd halen door geconcentreerd met je lichaam bezig te zijn. Zo kun je naast ontspanningsoefeningen ook aan yoga doen. Of je vraagt of je partner je een ontspanningsmassage wil geven.

Zoek afleiding

Probeer afleiding te zoeken om het gepieker te doorbreken. Dit kan bijvoorbeeld door een boek of tijdschrift te lezen, een bad of douche te nemen, je favoriete muziek te luisteren, met je huisdier te knuffelen of aan positieve dingen te denken.

Relativeer

Aan positieve dingen denken doe je niet door beren op de weg te zien als je eigenlijk lekker wilt slapen. Vraag jezelf af of de gedachte waar is. Kies zo’n gedachte uit en stel jezelf de volgende vragen:

1. Is de gedachte waar?

2. Kun je absoluut weten dat wat je denkt waar is?

3. Hoe reageer je, wat gebeurt er, wanneer je die gedachte gelooft?

4. Wie zou je zijn zonder de gedachte?

Schrijf het van je af

Alles wat je op papier zet, kun je uit je hoofd zetten. Neem dagelijks een moment van maximaal een half uur waarop je alles waar je over loopt te tobben op papier zet. Zet alles wat er in je opkomt en door je hoofd spookt op papier en leg het papier weg. Zo kun je met een leeg hoofd in je bed gaan liggen. Wanneer je liever dingen op papier tekent, kan dit ook helpen.


Door Michiel

Mister social

Over Michiel