Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat

Beter uitgerust wakker worden

16 jul 2019

Voor veel mensen is moe wakker worden heel ‘normaal’. Toch is het zeker niet normaal om tijdens het opstaan vermoeider te zijn dan op het moment waarop je gaat slapen. Ontdek wat bij jou de oorzaak kan zijn. Vind een structurele oplossing en ontdek hoe fijn uitgerust wakker worden is.

Door Michiel

Mister social

Over Michiel

Diepe slaap herstelt

Een mogelijke oorzaak van veel vermoeidheidsklachten is te weinig diepe slaap. Je doorloopt tijdens de nacht verschillende slaapfasen. Deze variëren van lichte fasen tot diepe fasen. Je begint met een overgangsfase tussen slapen en wakker zijn. Vervolgens slaap je licht en word je nog relatief snel wakker. Dan komen de diepe slaapfasen. De bloeddruk, hartslag en ademhaling bereiken hun laagste punt en er komen hormonen vrij die je helpen om te herstellen. En tot slot raak je in de Remslaap: dit is ook een diepe slaapfase waarbij er sprake is van snelle oogbewegingen en verhoogde hersenactiviteit. Je hersenen verwerken alle indrukken en ervaringen van de dag.

Uit onderzoek blijkt dat de diepe slaapfasen en de Remslaap het belangrijkst zijn en zorgen voor het beste en snelste herstel. Als je vermoeid en lusteloos bent dan is de kwaliteit van je nachtrust waarschijnlijk niet optimaal geweest (veel slaap in fase 2). Dit kan een oorzaak zijn van vermoeidheidsklachten.

Verbeter je slaapkwaliteit

Als je het vermoeden hebt dat je vaak moe wakker wordt, door te weinig diepe slaap, kan het helpen om gericht te gaan werken aan het verbeteren van je slaapkwaliteit. Hieronder vind je een aantal tips die je hiermee op weg helpen:

  • Zorg ervoor dat je slaapkamer donker en koel (circa 18 graden) is. En probeer zoveel mogelijk frisse lucht binnen te laten. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar deze factoren hebben een directe en grote invloed op je slaapkwaliteit.
  • Stop met het drinken van cafeïne houdende dranken in de middag. De afbraak van cafeïne door het lichaam duurt langer dan je denkt.
  • Drink geen alcohol voordat je gaat slapen. Het heeft een nadelig effect op je slaapkwaliteit.
  • Werk actief aan het verminderen van stress en spanning.
  • En beperk het aantal koolhydraten in je voedingspatroon. Vooral suikers zorgen voor cortisol (stresshormoon) pieken die je slaapkwaliteit negatief beïnvloeden.

Het verkeerde moment

Wanneer je halverwege je slaapcyclus (tijdens de diepe slaap en de Remslaap) wakker wordt, wordt je suf, vermoeid en gedesoriënteerd wakker. Probeer jezelf maar eens te herinneren hoe het is om midden in een droom wakker te worden. Vaak heb je geen idee waar je bent. Het wakker worden op het verkeerde moment is dan ook de meest voorkomende oorzaak van moe wakker worden.

Kies een ‘slimme’ wekker

Wat is een oplossing voor het wakker worden halverwege je slaapcyclus? Zorg ervoor dat je tijdens de lichtere slaapfases wakker wordt. Het maken van een schema om precies op tijd wakker te worden heeft weinig zin. Wakker worden is niet te plannen. De beste oplossing lijkt het inzetten van digitale middelen. Er zijn een aantal ‘slimme wekkers’ die jou precies op het juiste moment wakker kunnen maken. Op basis van een non-contact sensor kunnen zij exact nagaan op welk moment jij licht slaapt en het best gewekt kan worden.

Goedkopere variant

Een goedkope slimme wekker is de app ‘Sleep Cycle’. Deze app analyseert je slaap en maakt je wakker in de lichtste slaapfase. Het resultaat is dat je minder vermoeid aan de nieuwe dag begint.

You snooze you lose

Je wekker vroeg zetten zodat je een aantal maal op de snooze-knop kunt drukken en weer 9 minuten verder kunt slapen. Stop er mee! Je brengt je lichaam ermee in de war. Het herhaaldelijk opnieuw indutten geeft je lichaam het sein om weer in een diepe slaap te belanden. Het resultaat is dat je steeds moeilijker wakker wordt.

Denk aan je huisarts

Slaap jij zonder duidelijke reden al langere tijd slecht? Dan is een bezoek aan de huisarts het verstandigst. Een huisarts zal samen met jou op zoek gaan naar de oorzaak en je eventueel doorverwijzen naar een specialist. Bijvoorbeeld overgewicht kan een belangrijke boosdoener zijn. Het kwijtraken van extra kilo’s zorgt er in de meeste gevallen ook voor dat slaapstoornissen verdwijnen.


Door Michiel

Mister social

Over Michiel