Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat

Tips om valpartijen met de fiets te voorkomen

​De karavaan van de Tour de France is nog maar 2 weken onderweg als de winnaar van vorig jaar, Chris Froome, en zijn grote concurrent Alberto Contador, uit de tour stappen. Valpartijen dwongen hen tot afstappen. Ook amateurrijders hebben steeds vaker te maken met valpartijen. Het aantal behandelingen van wielrenners bij de Spoedeisende Hulp is de afgelopen 3 jaar zelfs ruim verdubbeld.

Door

Door de juiste technieken kun je valpartijen proberen te voorkomen. We geven je de belangrijkste tips om overeind te blijven:

Goed remmen
Rem bij voorkeur met je achterrem.  En hou je gewicht goed op je zadel. Anders komt je achterwiel omhoog en sla je alsnog voorover. Tijdens een afdaling kun je het beste je achterrem en een beetje je voorrem gebruiken. Voorkom plots en hard remmen in bochten. Met nat wegdek kun je dan gemakkelijk wegglijden.

Goed bochtenwerk
Pas je snelheid voor de bocht aan. Schakel ook terug. Zolang je fiets recht staat, kun je remmen. Laat in de bocht je rem los en kijk goed door de bocht heen. Denk ook aan de stand van je pedalen. Aan de binnenkant van de bocht moet deze omhoog staan, anders komt deze op de grond.

Kijk goed voor je uit en hou overzicht
Rij je in een groep achter andere rijders, dan is belangrijk dat je weet wat er komen gaat. Kijk goed langs je voorgangers heen. En spreek van tevoren signalen af die koprijders kunnen geven over gevaarlijke situaties, zoals paaltjes en vluchtheuvels. 

Hou je banden op de juiste spanning
Pomp je je banden te hard op, dan kan dit nadelig zijn bij nat en slecht wegdek. Voor een gemiddelde renner is 8 bar met 23mm ruim voldoende. Handige vuistregel is: juiste bar is 10% van je lichaamsgewicht. Let wel op het maximum aantal bar dat je banden aankunnen. De maximale spanning staat op de zijkant van de band aangegeven.

Pas op: nat wegdek!
De regels voor nat wegdek zijn hetzelfde als voor droog wegdek. Wel is het handig om je bandenspanning met 1 a 2 bar te verminderen. Je hebt dan meer grip op nat wegdek. Hou ook rekening met een langere remweg.
Met vaak letterlijk vallen en opstaan krijg je meer controle over de fiets en herken je gevaarlijke situaties eerder. Maar zorg ook altijd voor een goede fietshelm. En hou je aan de standaard verkeersregels, ook een wielrenner neemt deel in het verkeer. Een fietsbel zorgt voor extra veiligheid.


Ben jij goed verzekerd? Bekijk de Ditzo Zorgverzekering of bereken direct je premie.


Door

Privacy