Ga naar de hoofdinhoud

Schadevrije jaren bij Ik kies zelf van a.s.r.

Schadevrije jaren, de term klinkt zo simpel en logisch. Een jaar zonder schade is een schadevrij jaar erbij toch? Maar vanaf wanneer bouw je eigenlijk schadevrije jaren op? Kun je alleen opbouwen of kun je ze ook verliezen? En hoe toon je de schadevrije jaren eigenlijk aan?

Hoe bouw je schadevrije jaren op?

Per jaar dat je een autoverzekering op je naam hebt en geen schade claimt, bouw je een schadevrij jaar op. Hiermee stijg je een trede op de no-claimladder. Deze ladder geeft aan hoeveel premiekorting je krijgt bij het aantal schadevrije jaren. Hoe meer schadevrije jaren je hebt, hoe hoger je op de ladder staat en dus hoe lager je premie zal zijn! Claim je een schade die niet verhaald kan worden op iemand anders? Heb je bijvoorbeeld een kras op jouw auto waarbij de dader onbekend is? Dan val je 5 treden op de ladder terug. Dit brengt een andere premie met zich mee. Het moment waarop je terugvalt, is afhankelijk van de ingangsdatum van je autoverzekering. Heb je bijvoorbeeld schade geclaimd in augustus, maar gaat er in november weer een nieuw verzekeringsjaar in, dan val je in november terug.

No-claimladder

Bekijk onze pagina over de no-claimladder voor meer informatie over de opbouw en hoe het zit bij schade. 

Hoe toon je schadevrije jaren aan?

Schadevrije jaren worden vastgelegd in een database, Roy-data genoemd. Wanneer je van verzekeraar wisselt, dan zal je nieuwe verzekeraar gebruik maken van de database en je schadevrije jaren opvragen in Roy-data. Vervolgens kunnen de schadevrije jaren in gebruik genomen worden op je nieuwe autoverzekering.

Wanneer je een autoverzekering afsluit, is het belangrijk dat je het goede aantal schadevrije jaren invult. Als het aantal namelijk afwijkt van wat er in Roy-data staat, dan kan het gevolgen hebben voor je premie. Je kunt ook zelf je schadevrije jaren opvragen via de website van Roy-data. Let op, pas na het stopzetten van een autoverzekering worden jouw jaren geregistreerd, wanneer de verzekering nog loopt dan kun je de schadevrije jaren op je nieuwste polisblad inzien of contact opnemen met je verzekeraar.

Schadevrije jaren niet onbeperkt geldig

Wanneer je een tijd geen autoverzekering op jouw naam hebt gehad, dan zullen je schadevrije jaren verlopen en raak je de jaren kwijt. Hoe lang schadevrije jaren geldig zijn, kan per verzekeraar verschillen. Vaak zijn schadevrije jaren maar één jaar geldig. Wanneer je een autoverzekering bij a.s.r. hebt, kijken we tot 3 jaar terug in Roy-data. Bij ons zijn je schadevrije jaren dus nog tot 3 jaar na het opzeggen van je vorige autoverzekering geldig.

Leaseauto gereden?

Officieel bouw je tijdens de periode dat je in een leaseauto rijdt geen schadevrije jaren op. Na afloop van een leasecontract krijg je een verklaring waarin de periode staat en het aantal schades dat er is geweest. Als je na de leaseperiode zelf een auto koopt, is het belangrijk om aan te geven bij je autoverzekeraar dat je lease hebt gereden. Bewaar je leaseverklaring(en) goed, want op basis hiervan worden jouw schadevrije jaren bepaald. Sluit je de autoverzekering Ik kies zelf van a.s.r. af en heb je voorheen een leasecontract gehad, neem dan contact met ons op.

Tweede autoverzekering

Schadevrije jaren kun je helaas niet automatisch op een tweede auto meenemen, Het maakt hierbij niet uit of je beide auto’s bij dezelfde verzekeraar hebt verzekerd of bij 2 verschillende verzekeraars. Wel is het zo dat verzekeraars vaak een extra korting geven door een tweede autoregeling.

Heb je een autoverzekering bij Ik kies zelf van a.s.r. en wil je een tweede auto bij ons verzekeren, dan kun je gebruik maken van onze kortingsregeling. Wel moeten beide autoverzekeringen op jouw naam geregistreerd zijn. Neem voor de kortingsregeling contact met ons op!

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":true,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }