Ga naar de hoofdinhoud
Lekkende kraan

Waterschade: wat krijg je vergoed?

14 maart 2023
Waterschade beperken

Door snel te handelen kun je de schade flink beperken. Ook als de schade op het eerste oog onherstelbaar is, moet je toch snel in actie komen.

Wat je als eerste moet doen bij waterschade:

  • Neem snel maatregelen om waterschade te beperken. Ga eerst na waar het water vandaan komt en pak deze waterbron aan.
  • Maak foto’s van de schade. Als je deze meestuurt bij de schademelding, kunnen verzekeraars je vaak sneller helpen.
  • Waterschade drogen en verdere gevolgschade beperken is erg belangrijk. Welke droogmethoden en -apparaten nodig zijn om je huis en spullen te drogen, is afhankelijk van de locatie. Heb je isolatie onder je vloer, zijn er holle wanden aanwezig en zijn je muren massief gemetseld of voorzien van spouw, schachten of gipsplaten? Schimmel na waterschade voorkomen? Dan is het verstandig om een deskundig advies in te winnen.
  • Meld je schade zo snel mogelijk bij je verzekeraar. Onze schadeadviseurs hebben oog voor je persoonlijke situatie en kijken graag samen wat de volgende stappen zijn. Ook geven wij graag tips over wat je moet doen bij waterschade. Als het lastig is om de schade vast te stellen of als het gaat om een hoog schadebedrag, dan komen onze experts graag bij je thuis langs om de schade ter plekke op te nemen.
Waterschade verzekerd of niet?

Of een waterschade verzekerd is, ligt aan de oorzaak van de schade. Waterschade door een onvoorziene omstandigheid, zoals terugkomend rioolwater, hevige neerslag of een lekkend waterbed, is in principe verzekerd met de inboedel- of woonhuisverzekering.

Schade door slecht onderhoud is nooit verzekerd. Maar als je leidingen ineens springen, dan is dit gewoon verzekerd. Heb je lekkage omdat de kitvoegen in de badkamer zijn versleten? Dan is dit in veel gevallen niet verzekerd.

Hevige neerslag

Waterschade door hevige regen, sneeuw, hagel en smeltwater is in principe verzekerd met de inboedel- of woonhuisverzekering. Hevige neerslag komt meestal niet helemaal onverwacht. Als de weersverwachting hevige regenval en storm voorspelt, gaan wij er wel vanuit dat je maatregelen neemt om waterschade te beperken. Sluit bijvoorbeeld bij naderende regen altijd alle ramen en deuren.

Dekking bij overstroming

Met onze inboedel- en woonhuisverzekering ben je verzekerd voor schade door water dat onvoorzien de woning is binnengedrongen als gevolg van overstroming door het falen van een zogeheten niet-primaire waterkering. Omdat de overheid bij deze schade veelal niet uitkeert, willen wij dat lek dichten, zodat schade in dit geval niet voor jouw rekening komt.

Primaire versus niet-primaire waterkeringen

Met waterkeringen bedoelen wij objecten die bedoeld zijn om water tegen te houden. Denk bijvoorbeeld aan dijken. Hierbij maken we onderscheid tussen primaire en niet-primaire waterkeringen.

Primaire waterkeringen bieden bescherming tegen overstromingen vanuit buitenwater, zoals de Noordzee, het IJsselmeer of een grote rivier zoals de Rijn. De primaire waterkeringen zijn vastgelegd in de Waterwet. Niet-primaire waterkeringen zijn alle waterkeringen die niet als primair zijn opgenomen in de Waterwet, bijvoorbeeld keringen langs regionale rivieren of kanalen. De overstromingsdekking geldt dus voor deze niet-primaire waterkeringen.

Waterschade voorkomen

Jaarlijks ontstaat er voor miljoenen euro’s aan schade door water. Denk aan kromgetrokken vloeren, schimmel op de muur en voor altijd verpeste meubels. Door vooraf goede maatregelen te nemen, kun je veel ellende voorkomen. Waterschade voorkomen, hoe doe je dat?

Onderhoud binnen:

  • Controleer regelmatig de kitnaden in de keuken tussen aanrechtblad en muur. Houd ze ook goed schoon. Doe dit ook in de badkamer bij het bad, de wastafel en douche. Lekkage door slecht onderhoud is niet vergoed.
  • Pas op met chemische ontstoppers. Sommige zijn zo agressief dat ze lekkage kunnen veroorzaken.
  • Maak regelmatig het filter van je wasmachine en vaatwasser schoon.
  • Een lekbak onder de wasmachine voorkomt vervelende lekkage.
  • Voorkom bevriezingen van leidingen, laat de verwarming bij temperaturen onder nul dus altijd licht aanstaan.
  • Verwijder na het vullen van een cv-ketel altijd de slang en draai de hoofdkraan dicht om lekkage te voorkomen. Laat de ketel regelmatig controleren door een specialist, liefst jaarlijks.

Onderhoud buiten:

  • Controleer dakkapellen op scheurtjes i.v.m. lekkage.
  • Check regelmatig de dakgoten en maak ze op tijd schoon. Zeker in de herfst en winter.
  • Laat geen dakramen open staan.
  • Ruim tuinmeubels, parasols en andere losse spullen in de tuin op. Plaats ze bijvoorbeeld in de berging.
  • Een watermelder plaatsen kan ook een oplossing zijn om waterschade te voorkomen. Dit soort melders detecteert tijdig een lekkage en geeft dan een signaal af. Door een dergelijk apparaat in bijvoorbeeld het dak te plaatsen, kun je tijdig een lekkage voorkomen. Laat je goed informeren bij de betere bouwwinkel of door een specialist.
Goed verzekerd tegen waterschade?

Met de inboedel- en woonhuisverzekering Ik kies zelf van a.s.r. ben goed verzekerd tegen waterschade en overstroming. Benieuwd naar onze premie?

Waterschade aan je huis of spullen is heel vervelend. Een laag water in je woonkamer veroorzaakt niet alleen financiële schade, het opruimen ervan kost veel tijd en geld. Bijvoorbeeld als je houten vloer kromtrekt of je laptop, tv en geluidsapparatuur onherstelbaar beschadigen. Wat moet je doen bij waterschade en hoe ben je eigenlijk verzekerd?


Meer verhalen over Inboedelverzekering

{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }