Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
Eet geen sushi als je zwanger bent

Zwanger? Wat mag je wel en niet eten?

26 aug 2016

Inmiddels ben ik zo’n 33 weken zwanger en ben ik stiekem aan het aftellen. Want ik krijg binnen 9 weken niet alleen mijn zoon te zien, maar ik mag dan eindelijk ook weer filet americain, sushi en van die lekkere rauwmelkse kazen vol blauwe en rode schimmel eten.

Door Hella

Miss Merk

Over Hella

Ineens veel zin in vlees

Voordat ik zwanger was, at ik bijna geen vlees. Hoogstens 1 keer per week en dan een heel klein beetje. Aan filet americain, niet doorbakken biefstuk en halfrauwe hamburgers moest ik helemaal niet denken. Maar vanaf het moment dat ik zwanger ben, denk ik bijna aan niets anders! Maar helaas mag ik er helemaal niets van eten. Dus terwijl sommige zwangere vrouwen op hun roze suikerspinnenwolk zich helemaal geweldig voelen met dit prachtige nieuwe leven in hun buik, zie ik alleen maar clubsandwiches gerookte zalm en filet americain voor me, die andere mensen op mogen eten en ik niet. Drama’s, drama’s. ;-)

Op een rij: wat mag je wel en niet eten?

Grapje natuurlijk. Ik vind het heel belangrijk om geen giftige of gevaarlijke stoffen binnen te krijgen. Maar soms is het nog best verwarrend wat je nou wel en wat je niet mag eten. We zetten het voor je op een rij.

Vlees

  • Eet geen rauw vlees of vleeswaren gemaakt van rauw vlees. (Bijvoorbeeld: tartaar, carpaccio, halfdoorbakken biefstuk, filet americain, ossenworst, chorizo, rosbief, rauwe ham, parmaham, salami, etc.). Als je deze soorten goed verhit, kun je ze wel eten. 
  • Je kunt ook het beste geen leverproducten eten. Hier zit namelijk veel vitamine A in, een vitamine die de kans op aangeboren afwijkingen vergroot. 

Vis

  • Sushi, haring en andere rauwe vis en gerookte kant-en-klare vis uit de koeling kun je ook beter laten staan. Dat geldt ook voor rauwe schaal- en schelpdieren. Als je gerookte of rauwe vissoorten en schaal- en schelpdieren wil verwerken in een gerecht en goed verhit, dan kun je ze wel eten.
  • Eet daarnaast ook geen roofvissen, want die kunnen zware metalen bevatten. Roofvissen zijn o.a. zwaardvis, tonijn, haai en koningsmakreel. Tonijn uit blik is overigens geen probleem, want dat wordt gemaakt van jonge tonijnen, die nog weinig kwik bevatten.
  • Eet maximaal 2x per week vette vis, waaronder makreel, haring, zalm, paling, heilbot, forel en sardines. Verhit deze vis altijd helemaal door!

Kaas

  • Rauwmelkse kazen, zoals sommige soorten zachte buitenlandse kazen. De meeste kazen uit de supermarkt kun je gewoon eten, maar check altijd even het etiket. Als erop staat ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’, dan kun je ze beter laten staan.

Eieren

  • Rauwe eieren, gerechten met rauwe eieren zoals zelfgemaakte mayonaise, tiramisu of bavarois kun je beter niet eten, vanwege het risico op salmonellabesmetting. (Tiramisu uit de supermarkt is meestal niet gemaakt van rauwe eieren, maar let er wel op dat er geen alcohol in verwerkt is).

Drankjes

  • Drink geen alcohol. Zelfs een klein beetje kan al schadelijk zijn voor de ontwikkeling van je baby.
  • Drink niet teveel drankjes met cafeïne, zoals koffie, cola en energiedrankjes. Het voedingscentrum houdt maximaal 1 keer per dag aan.
  • Kijk ook uit met theesoorten waarin veel cafeïne zit, zoals zwarte thee. Je kunt dit beter vervangen door rooibosthee, kamillethee of andere kruidenthee.
  • Venkelthee, anijsthee en zoethoutthee mag je best drinken, maar houd het op maximaal 1 à 2 keer per dag.

Kruiden

  • Slikte je voor je zwangerschap kruidenpreparaten (bijvoorbeeld pillen met valeriaan, knoflook, ginkgo en sint-janskruid), sla die dan nu over. Die kruidenpreparaten bevatten een heel hoge concentratie van de kruiden, wat een schadelijk effect kan hebben op je baby. Kruiden die je in de keuken gebruikt vallen daar niet onder. Je kunt dus gewoon knoflook in je eten doen.
  • Gebruik niet teveel anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, en foelie.  

En de rest

  • Je hebt er misschien nog nooit van gehoord: kalebaskalk, ook wel pimba genoemd. Als je last hebt van ochtendmisselijkheid, wordt nog wel eens geadviseerd te nemen. Maar dat kan je beter niet doen. Er zit heel veel lood in kalebasmelk en ook dat is schadelijk voor je baby.
  • Drop is bloeddrukverhogend. Je kunt best af en toe een dropje eten als je geen last hebt van een hoge bloeddruk, maar doe het met mate. Bij een hoge bloeddruk komen minder voedingsstoffen en zuurstof door de placenta.

Denk je dat ze in Frankrijk geen wijn meer drinken?

Veel mensen zeggen trouwens tegen mij: “denk je dat zwangere vrouwen in Italië geen rauwe ham of salami eten? Of in Frankrijk ook maar één wijntje overslaan?” Misschien klopt dat, misschien ook niet. Maar van alles in deze lijst is aangetoond dat het slechte invloed kán hebben op je baby. En dat risico wil ik niet nemen, ook al is het nog zo klein. Maar dat mag elke moeder voor zichzelf bepalen. Wij adviseren je in elk geval om je aan bovenstaande punten te houden en voor meer informatie contact op te nemen met je verloskundige.

Bron: Voedingscentrum.nl


Door Hella

Miss Merk

Over Hella
Privacy