Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 127 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
Heb je hulp nodig bij het afsluiten van je verzekering?
Chat met ons

Machtiging aanvragen​​​​​

In sommige gevallen moet je voordat je zorg gebruikt eerst bij ons toestemming vragen: dat doe je via een machtiging. Op deze pagina lees je wanneer je een machtiging moet aanvragen en hoe dat werkt. ​

 

Wanneer vraag je een machtiging aan?

In de VergoedingenVinder zoek je naar je behandeling of hulpmiddel. Je ziet dat direct of dit wordt vergoed en of je eerst een machtiging moet aanvragen. 


Zo vraag je een machtiging aan


​- Stap 1: ​invullen

Download je aanvraagformulier en vul het in
Het aanvraagformulier dat je invult hangt avf van de soort zorg. Ook heb je soms aanvullende documenten nodig. Alle info vind je in het aanvraagformulier. 

De formulieren kun je vinden onder dit stappenplan. ​

- Stap 2: uploaden

Upload het ingevulde aanvraagformulier
Uploaden van je formulieren en eventuele overige documenten doe je via we website van a.s.r., via onderstaande knop. 


Na het succesvol uploaden ontvang je van ons een ontvangstbevestiging per mail. 

- Stap 3: beoordelen

Wij beoordelen je aanvraag
Je ontvangt binnen 10 werkdagen van ons bericht over je aanvraag. 

Benieuwd of je documenten goed zijn overgekomen? Bekijk via onderstaande knop je aangevraagde machtigingen. 


- Stap 4: uitkomst 

Je ontvangt de uitkomst per brief
Na goedkeuring maak je een afspraak met je zorgverlener. 

Is je aanvraag afgewezen? Dan krijg je geen vergoeding. Als je het hier niet mee eens bent kun je opnieuw een machtiging aanvragen. Licht hierin toe waarom je het niet eens bent met de eerdere afwijzing. 


Aanvraagformulieren

Via onderstaande knoppen download je jouw aanvraagformulier. 
​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

Veelgestelde vragen

1. Is mijn machtiging ontvangen?

Heb je een machtiging bij ons ingedien, of heeft je zorgverlener dit voor jou gedaan? Via de Mijnomgeving ​kun je inloggen en zien of je aanvraag bij ons in het systeem staat. 


Als je aanvraag de in Mijnomgeving staat, dan is deze bij ons bekend. We komen na het moment van indienen binnen 10 werkdagen bij je terug. 

2. Wat doe ik als mijn machtigingsaanvrag afgewezen wordt?
Je kunt altijd een heroverweging aanvragen als je nieuwe aanvullende informatie hebt. Wij bekijken dan nogmaals je aanvraag. Controleer van tevoren samen met je zorgaanbieder of er aanvullende informatie nodig is om je aanvraag te kunnen heroverwegen. 

3. Waarom moet ik een machtiging aanvragen?
Met de meeste zorgverleners hebben we afspraken gemaakt over de te leveren zorg. Met sommige zorgverleners niet, daar hebben we dan geen contract mee. Bij zorgverleners zonder contract moet je eerst toestemming vragen zodat wij kunnen beoordelen of de zorg die geleverd gaat worden, voldoet aan onze eisen. Als de zorg voldoet aan onze eisen heb je de garantie dat je kosten worden vergoed tegen een afgesproken prijs. Zo weet je van tevoren waar je aan toe bent. 

Benieuwd of de zorgverlener waar jij zorg wil afnemen een contract met ons heeft? In de Zorg​zoeker zoek je naar zorgverleners. Je ziet daar gelijk of we een contract met ze hebben of niet.


4. Wordt de machtiging van je vorige verzekeraar meegenomen?
Wordt de behandeling vanuit de basisverzekering vergoed? Dan kun je de machtiging ook bij a.s.r. gebruiken. We zijn verplicht de machtiging van zorg uit de basisverzekering over te nemen. Wel bekijken we voor jou de kwaliteit en prijs van zorg opnieuw. Op basis daarvan kunnen we de machtiging wel of niet verlengen als deze verloopt. 

5. Staat je vraag hier niet tussen?
Heb je een vraag of hulp nodig? Neem contact​ met ons op via één van onze contactmogelijkheden. Wij helpen je graag verder. ​



​​​​​​​