Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat

​Wat als je een betalingsachterstand hebt

Heb je een betalingsachterstand bij Ditzo? We begrijpen dat dit iedereen kan overkomen en dat het vervelend is als je hier mee te maken krijgt. Op deze pagina leggen we uit wat je dan kunt doen. En ook wat de gevolgen kunnen zijn van een betalingsachterstand. Heb je hulp nodig of vragen? Neem dan gerust contact met ons op! We helpen je graag verder.

Onderwerpen op deze pagina:

  1. Betalingsachterstand betalen
  2. Wat gebeurt er als ik een premie niet op tijd betaal?
  3. Je premie niet betalen heeft ook andere gevolgen
  4. Wil je dat wij je helpen met een oplossing voor je betalingsproblemen of heb je andere vragen?
  5. Regeling Wanbetalers

Betalingsachterstand betalen

Kun je de betalingsachterstand in één keer betalen? Dan kun je het bedrag overmaken op NL64ABNA0240542045 onder vermelding van het betalingskenmerk. Dit betalingskenmerk kun je terugvinden op je persoonlijke pagina via Mijn Zorgverzekering of in de herinneringsbrieven. Verderop op deze pagina lees je hoe je een betalingsregeling kunt treffen als je niet in één keer kunt betalen.

Wat gebeurt er als ik een premie niet op tijd betaal?

Wanneer de premie niet automatisch afgeschreven kan worden krijgt je een brief van ons met het verzoek de premie binnen een bepaalde termijn te betalen. Ben je te laat met betalen dan wordt er een proces gestart om je te herinneren aan het betalen van deze premie. Dit proces bestaat uit de volgende stappen:

1. Nadat de 1e betaaltermijn voorbij is krijgt je van ons 2 keer een brief met een herinnering. In deze brieven staat een uiterste datum waarvoor de premie betaald moet zijn. Wanneer je de premie betaalt voor de uiterste datum in deze brieven, worden er geen extra kosten in rekening gebracht.

2. Is het bedrag voor die datum alsnog niet binnen op onze rekening? Dan dragen wij de onbetaalde rekening van de premie over aan de gerechtsdeurwaarder. Een gerechtsdeurwaarder is een ambtenaar die er onder andere voor zorgt dat afspraken worden nagekomen.

3. Vanuit de gerechtsdeurwaarder wordt een 1 nakomingsbrief verstuurd, waarin er nog geen incassokosten in rekening worden gebracht.

4. Is de openstaande rekening binnen 14 dagen na dagtekening van de nakomingsbrief alsnog niet betaald, dan wordt er een aanmaning verstuurd. In deze aanmaning wordt nogmaals gevraagd te betalen, maar dan komen er wel incassokosten van minimaal € 40 bij.

Je premie niet betalen heeft ook andere gevolgen:

Voor je aanvullende verzekeringen

Bij een betalingsachterstand van minimaal 60 dagen kan de betalingsachterstand, zoals hierboven beschreven, worden overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder. In dat geval worden je aanvullende verzekeringen beëindigd. Betaal je vervolgens binnen 60 dagen aan de gerechtsdeurwaarder? Dan worden je aanvullende verzekeringen met terugwerkende kracht hersteld. Betaal je buiten deze 60 dagen, dan kunnen de aanvullende verzekeringen pas per 1 januari van het nieuwe jaar weer worden aangevraagd.

Voor de korting die je krijgt bij jaarbetaling

Bij een betalingsachterstand komt de korting te vervallen en wordt je manier van betalen met terugwerkende kracht gewijzigd naar maandbetaling.

Voor het overstappen naar een andere zorgverzekeraar

Je kunt niet overstappen naar een andere zorgverzekeraar als je nog een betalingsachterstand hebt.

Wil je dat wij je helpen met een oplossing voor je betalingsproblemen of heb je andere vragen?

Mocht het niet lukken om de zorgpremie op tijd te betalen, neem dan contact met ons op. Wij willen graag helpen en samen met je naar een oplossing zoeken bijvoorbeeld door het treffen van een betalingsregeling.

Heb je een nota van het eigen risico gekregen en komt het niet uit om deze in één keer te betalen? Bekijk hier hoe je een betalingsregeling met ons kunt treffen.

Schuldhulp bij betalingsproblemen

Lukt het je niet om een betalingsregeling met ons te treffen door grote financiële problemen? Dan kun je hulp vragen bij de Dienst Werk en Inkomen van je gemeente of het maatschappelijk werk in je regio. Dat kan schuldhulpverlening zijn of budgetbeheer. Voor hulp en advies bij betalingsproblemen kun je ook bellen met de Zorgverzekeringslijn.nl 0800 6464644 of kijk op zorgverzekeringslijn.nl

Regeling Wanbetalers

De overheid heeft vastgesteld wat er gaat gebeuren als je de maandpremie niet betaalt en heeft dit vastgelegd in de wanbetalersregeling. Dit wordt uitgevoerd door het CAK. We zijn verplicht om deze regeling uit te voeren. Als je 6 maanden de premie niet betaalt wordt je aangemeld voor de regeling wanbetalers. Vanaf dat moment brengt het CAK de premie bij je in rekening, verhoogd met een bestuurlijke boete. Je verzekering loopt bij ons door, maar je betaalt een veel hogere premie aan het CAK. Kijk voor vragen op de regeling wanbetalers op CAK.nl

Je wordt weer afgemeld bij het CAK als alle openstaande vorderingen zijn betaald.

Je kunt ook tijdelijk worden afgemeld, we noemen dat opschorting. Hiervoor kom je in aanmerking als je voor je totale schuld bij ons een betalingsregeling treft. Je gaat dan vanaf de volgende maand de basispremie weer aan ons betalen. Zolang je de betalingsregeling nakomt en er geen nieuwe achterstanden in de betaling ontstaan blijft je opgeschort. Je wordt pas afgemeld bij het CAK als alle openstaande vorderingen zijn voldaan.

Privacy