Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 127 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
Heb je hulp nodig bij het afsluiten van je verzekering?
Chat met ons

​Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ)​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

De geestelijke gezondheidszorg (GGZ) helpt je bij psychische problemen. Iedereen kan hiermee te maken krijgen. Van jong tot oud en voor een korte of lange periode. 

Als je GGZ gebruikt of gaat gebruiken dan kunnen we ons voorstellen dat je vragen hebt over de GGZ en jouw zorgverzekering. Hier vindt je informatie over hoe je begint, zorgverleners, vergoedingen en meer. 


GGZ begint bij je huisarts

Zorg bij psychische problemen start altijd bij je huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist. Je huisarts behandelt je zelf als je lichte psychische klachten ervaart, of dit gebeurt door de praktijkondersteuner die werkzaam is voor jouw huisarts. Als je complexere klachten hebt krijg je van je huisarts een verwijzing. Dit kan een verwijzing zijn naar de basis-GGZ of de gespecialiseerde-GGZ. Ook dat hangt af van de soort klachten die je hebt. 


Een zorgverlener kiezen

Met de verwijzing van je huisarts kun je beginnen met zoeken naar een zorgverlener. Het is goed om van te voren te weten dat wij met sommige zorgverleners wel een contract hebben, en met sommige niet. In de onderstaande infographic zie je de belangrijkste verschillen tussen wel- en niet gecontracteerde zorgverleners. 79740 Infographic je zoekt een zorgverlener Ditzo HR1.jpg

*Eigen risico is niet meegenomen in bovenstaande infographic. Zie 'wat wordt er vergoed' voor meer informatie. 

In de Zorgzoeker kun je zoeken naar zorgverleners in je buurt en zie je gelijk met welke zorgverleners wij wel of geen contract hebben. 



Wat wordt er vergoed?

GGZ behadelingen vergoeden wij venuit de basisverzekering, maar je moet wel rekening houden met een aantal dingen. Bijvoorbeeld de keuze tussen een gecontracteerde- en niet gecontracteerde zorgverlener waar je hierboven over leest, maar ook met bepaalde voorwaarden. Via de onderstaande knoppen vind je informatie over de vergoedingen per GGZ soort. 



Veelgestelde vragen over GGZ


  1. Hoe vraag ik toestemming (via e​en machtiging)?
  2. Hoe zit het met de GGZ bij mensen tot 18 jaar?
  3. Hoe declareer ik een rekening?
  4. Ik gebruikte GGZ in 2021, wat is er anders in 2022?
  5. Wat kan ik doen als er een wachtlijst is?
  6. Wat is online GGZ?
  7. ​Mijn vraag staat hier niet tussen


1. Hoe vraag ik toestemming (via een machtiging)?


Wanneer heb je e​en machtiging nodig?

Je hebt een machtiging nodig voor zorg bij:

  • ​niet gecontracteerde GGZ-instelling
  • niet gecontracteerde GGZ-diagnostiek van meer dan 300 minuten
  • een aangesloten verblijf van meer dan 365 dagen in een klinische GGZ-instelling

Hoe vraag ik een machtiging aan?

Je download het machtigingsformulier via de onderstaande knoppen en vult het document in. In het document staat informatie over hoe je het formulier naar ons kunt opsturen.


Wat gebeurt er met mijn aanvraag?

We beoordelen je machtiging zo snel mogelijk. We streven er naar om dit binnen 10 werkdagen te doen. Bij de beoordeling kijken we of de kosten vallen onder de verzekerde zorg en tot welke hoogte de kosten worden vergoed. 

Hoe zit het met mijn privacy?

Je gegevens worden enkel gebruikt voor het beoordelen van je aanvraag. De gegevens komen alleen ter beschikking bij de Functionele Eenheid GGZ die valt onder onze medische adviseurs en dit is door wet- en regelgeving gerechtvaardigd. 

2. Hoe zit het met de GGZ bij mensen tot 18 jaar?

De gemeente is verantwoordelijk voor Jeugd-GGZ. Ook het beschermd wonen. Dit staat in de Jeugdwet. Als ouder kun je kiezen uit zorg in natura of een persoonsgebonden buget (pgb). Een pgb vraag je aan bij je gemeente. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt dan de zorgverlener uit. 

Op Rijksoverheid.nl vind je meer informatie over het aanvragen van een pgb​

3. Hoe declareer ik een rekening?

Heb je een rekening van een zorgverlener gekregen? Bijvoorbeeld omdat de zorgverlener geen contract met ons heeft? Je declareert je rekening snel en gemakkelijk online via Mijn Zorg of via de App

4. Ik gebruikte GGZ in 2021, w​​at is er anders in 2022?

Vanaf 1 januari 2022 veranderde de manier waarop zorgverleners en zorgverzekeraars GGZ declareren en vergoeden. Deze nieuwe manier noemen we het zorgprestatiemodel. In onze blog lees je wat de voordelen zijn, wat de mogelijke gevolgen zijn voor je en hoe wij met je meedenken. 

​5. Wat kan ik doen als er een wachtlijst is?

Kun je bij een GGZ-instelling niet direct terecht omdat er een wachtlijst is? Dan kan dat vervelend voor je zijn. Ditzo heeft verpleegkundigen in dienst die je kunnen helpen met wachtlijstbemiddeling. We kijken dan naar je wensen: wat vind je een redelijke wachttijd, hoe ver wil je reizen voor een kortere wachttijd elders? Daarna bespreken we de mogelijkheden. 

Voor wachtlijst bemiddeling kun je conta​ct met ons opnemen. Onze collega’s spreken dan een tijdstip met je af waarop je wordt teruggebeld door onze zorgadviseurs. 


6. Wat is online GGZ?

Een online behandeling werkt vrijwel hetzelfde als een reguliere behandeling. Je hebt direct contact met je behandelaar, maar dan via een camera. Je hebt bij online GGZ geen wachtlijsten en het wordt 100% vergoed met je Ditzo verzekering. Lees er hier meer over. 

​7. Mijn vraag staat hier niet tussen

Heb je een vraag of hulp nodig? Neem contact met ons op via één van onze contactmogelijkheden. We helpen je graag verder. 

​​​​​