Ga naar de hoofdinhoud

GGZ en je zorgverzekering

De geestelijke gezondheidszorg (GGZ) helpt je bij psychische problemen. Iedereen kan hiermee te maken krijgen. Van jong tot oud en voor een korte of lange periode. 

Als je GGZ gebruikt of gaat gebruiken kunnen we ons voorstellen dat je vragen hebt over de GGZ en jouw zorgverzekering. Hier vindt je informatie over hoe je begint, zorgverleners, vergoedingen en meer.

GGZ begint bij je huisarts

Zorg bij psychische problemen start altijd bij je huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist. Je huisarts behandelt je zelf als je lichte psychische klachten ervaart, of dit gebeurt door de praktijkondersteuner die werkzaam is voor jouw huisarts. Als je complexere klachten hebt krijg je van de huisarts een verwijzing. Dit kan een verwijzing zijn naar de basis-GGZ of de gespecialiseerde-GGZ. Ook dat hangt af van de soort klachten die je hebt. 

Een zorgverlener kiezen

Met de verwijzing van je huisarts kun je beginnen met zoeken naar een zorgverlener. Het is goed om van te voren te weten dat wij met sommige zorgverleners wel een contract hebben, en met sommige niet. In de onderstaande tabel zie je de belangrijkste verschillen tussen wel- en niet gecontracteerde zorgverleners. 

  • Zorgverleners met contract

    • De kosten worden volledig vergoed, je betaalt alleen je eigen risico
    • We hebben afspraken gemaakt over de kwaliteit van zorg
    • De zorgverlener declareert de kosten voor jou direct bij ons

  • Zorgverleners zonder contract

    • Je betaalt bij de meeste verzekeringen zelf een deel van de kosten, naast je eigen risico* 
    • Je schiet de kosten voor en declareert achteraf zelf
    • Soms moet je vooraf toestemming bij ons aanvragen

*Bekijk onder 'Wat wordt er vergoed?' of dit geldt voor jouw verzekering


In de Zorgzoeker kun je zoeken naar zorgverleners in je buurt en zie je gelijk met welke zorgverleners wij wel of geen contract hebben. 

Wat wordt er vergoed?

GGZ behandelingen vergoeden wij vanuit de basisverzekering, maar je moet wel rekening houden met een aantal dingen. Bijvoorbeeld de keuze tussen een gecontracteerde- en niet gecontracteerde zorgverlener waar je hierboven over leest, maar ook met bepaalde voorwaarden. Via de onderstaande knop vind je informatie over de vergoedingen.

Ook zijn er bij enkele aanvullende verzekeringen vergoedingen voor bijvoorbeeld Mindfulness, Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en werk- of relatietherapie. Bekijk de vergoedingen.

Veelgestelde vragen over GGZ
Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen
GGZ
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedenavond, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":false,"ARD_C_KLANTADVIES":false}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }