Ga naar de hoofdinhoud

Geplande zorg in het buitenland

Ga je voor een behandeling naar het buitenland? Of woon je (tijdelijk) in het buitenland en heb je zorg nodig? Dan maak je gebruik van geplande zorg in het buitenland en moet je met een aantal dingen rekening houden. Op deze pagina vind je wat je moet regelen voor je behandeling en lees je wat er vergoed wordt. 

Verloskundige hulp in het buitenland
Denk je erover om je bevalling en kraamtijd in het buitenland te doen? Hier vind je meer informatie over verloskundige zorg, bevallen en kraamzorg in het buitenland. 
verloskundige hulp in het buitenland
Wat krijg ik vergoed?

De vergoedingen van zorg in het buitenland werken net iets anders dan in Nederland. Voor zorg die wordt vergoed vanuit de basisverzekering heb je recht op hetzelfde bedrag dat wij rekenen voor een niet-gecontracteerde zorgverlener. Dat noemen we maximale vergoedingen. De kosten die daarbovenop komen betaal je zelf.

Voor geplande zorg zijn er geen vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering, behalve als je op minder dan 50 kilometer woont van een zorginstelling over de grens. De route berekenen we met de routeplanner van de Google Maps (snelste route). Lees hier meer over zorg in het buitenland voor grensgebied bewoners.

Via onderstaande knop kun je zoeken op de behandeling/zorg die je nodig hebt. Daar vind je gelijk of de kosten worden vergoed vanuit jouw a.s.r. verzekering. 

Een ziekenhuis kiezen: hoe doe ik dat? 

In het buitenland zijn 2 soorten ziekenhuizen: ziekenhuizen waar wij wél en geen contract mee hebben. 

  1. Ziekenhuizen zonder contract. Bij deze ziekenhuizen moet je altijd een machtiging aanvragen.
  2. Ziekenhuizen met een contract. Met een aantal buitenlandse ziekenhuizen in België, Duitsland en Spanje heeft a.s.r. een contract gesloten over de meeste behandelingen die ze uitvoeren. Dat betekent dat we van te voren afspraken hebben gemaakt over de kwaliteit van zorg en de prijs van behandelingen. Je hoeft voor die behandelingen vooraf geen machtiging aan te vragen. Je krijgt deze behandelingen vergoed volgens de tariefsafspraak. Je betaalt wel eigen risico.

    Wil je weten of jouw behandeling wel of niet gecontracteerd is? Neem dan contact op met het ziekenhuis.

Buitenlandse ziekenhuizen met contract

België Duitsland* Spanje
UZ Gent MediaPark Klinik, Köln Hospital Clinica Benidorm
AZ St. Jan Brugge Oostende HELIOS Klinikum Krefeld GmbH Euroclinica Rincon
UZ Antwerpen HELIOS Klinikum Duisburg GmbH IMED Levante
AZ klina HELIOS St. Elisabeth Klinikum Oberhausen GmbH
GZA Ziekenhuizen (geen contract in 2024) HELIOS Klinik Lengerich GmbH  
Vitaz HELIOS Klinikum Wuppertal GmbH  
UZ Leuven HELIOS Klinikum Seehospital Sahlenburg GmbH  
  HELIOS Klinikum Berlin-Buch GmbH  
  HELIOS Endo-Klinik Hamburg GmbH  
  HELIOS st. Cäcilien Hospital Krefeld-Hüls  
  HELIOS St. Josefshospital Uerdingen  
  Augenkliniek Ahaus  
*Let op: wil je een behandeling plannen in een ziekenhuis in Duitsland? Maak dan je afspraak via zorgloketduitsland.nl
Een machtiging aanvragen

Wil je in het buitenland zorg gebruiken? Dan moet je daar eerst bij ons toestemming voor vragen. Zo kunnen wij beoordelen of de zorg die je gaat gebruiken voldoet aan onze eisen.

Vergoeding zoeken Zorgkosten declareren Zorgverlener zoeken Machtiging aanvragen Wachtlijstbemiddeling Kind meeverzekeren Alles over betalen Betalingsregeling Eigen risico Eigen bijdrage Maximale vergoedingen
vroeger Ditzo
{ "dialog": { "homeItemId" : "42fdf1c1-a8f6-43d1-9dec-ce9c9b829900", "urlChat" : "/api/dialog/Chat/", "urlCM": "/api/dialog/Conversation/", "urlCMReporting": "", "tokenApiEndPoint": "/api/token/get", "feedbackDelay": 2000, "feedbackDelayExtended": 60000, "greeting": [ "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eGoedemorgen, welkom bij a.s.r.\u003c/span\u003e", "\u003cspan style=\"background-color: #ffffff; color: #2a292e;\"\u003eStel ons hieronder je vraag. We helpen je graag verder\u003c/span\u003e" ], "regEx": "^[A-Za-z0-9'`‘’\\xC0-\\xD6\\xD8-\\xF6\\xF8-\\xFF!@#$^&()_+/|€,\\.\\-\\s]{0,200}$", "readMore": "Lees meer", "initInputPlaceholder": "Typ je vraag in een paar woorden", "inputPlaceholder": "Typ een reactie of andere vraag", "buttonText": "versturen", "agentDisconnected": "Onze medewerker heeft de chat afgesloten.", "startChat": "Je chat nu met een a.s.r. medewerker", "subjectPrefix": "conversatiestarter", "chatGroupIsOpen": {"KS_HD_C_MIJNASR":false,"PEN_C_IDV2":false,"SCH_Pcl_C_AVP_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_REIS_ASRNL":false,"SCH_Pac_C_ASRNL":false,"SCH_Pdb_C_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_VERKEER_ASRNL":false,"SCH_Pcl_C_BRAND_ASRNL":false,"ARD_C_DB":true,"ARD_C_KLANTADVIES":true}, "occupiedMessage": "Oeps, al onze medewerkers zijn in gesprek. Een moment geduld alsjeblieft", "promptTitle": "Chat sluiten?", "promptText": "Weet je zeker dat je de chat wilt afsluiten?", "Yes": "Ja", "No": "Nee", "chatAvailable": "Chat met ons", "chatOccupied": "De chat is tijdelijk bezet", "chatOff": "De chat is nu gesloten", "subjects": [ { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/verzekering-afsluiten.svg", "title": "Product afsluiten", "chatMessage": "Product afsluiten", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/schade-melden.svg", "title": "Schade melden", "chatMessage": "Schade melden", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/gegevens-wijzigen.svg", "title": "Gegevens wijzigen", "chatMessage": "Gegevens wijzigen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/fondsen-en-koersen-informatie.svg", "title": "Fondsen en koersen", "chatMessage": "Fondsen en koersen", "variantA": true, "variantB": true } , { "iconSrc" : "/-/media/images/asr/asrnl/homepage/toptaak-iconen/contact.svg", "title": "Contact opnemen", "chatMessage": "Contact opnemen", "variantA": true, "variantB": true } ] } } { "dialogErrorModals": { "firstModal": { "message": "Er is helaas een storing. Onze chatbot loopt vast. Klik op vernieuwen om het nog een keer te proberen. Je gesprek blijft bewaard.", "primaryBtn": { "text": "Vernieuwen" } }, "secondModal": { "message": "Helaas, de storing is er niet mee verholpen. Probeer het later op de dag nog een keer of vul het contactformulier in.", "primaryBtn": { "text": "Naar contactformulier", "href": "/contact" }, "secondaryBtn": { "text": "Melding sluiten" } } } }