Wist Ditzo ook niet zonder Blauw-onderzoek hoe het
toeging onder vergelijkers?
We hebben dit onderzoek onder consumenten gedaan omdat we
benieuwd zijn naar hun mening. De afgelopen tijd is er een aantal onderzoeken gedaan door
consumentenorganisaties, maar er is nooit naar de mening van de consument
gevraagd. Wij snappen dat vergelijken goed is maar vonden zelf de tarieven al
hoog. Toen het onderzoek uitwees dat consumenten hier enorm van schrokken
hebben wij de conclusie getrokken dat de hoge tarieven van vergelijkers niet in
verhouding staan tot wat ze er voor doen.
Kan Ditzo uiteindelijk zonder de vergelijkers?
Ditzo is niet tegen vergelijkers, ze voorzien in een
behoefte van consumenten. Wij missen handel doordat we vergelijkers niet meer
betalen. Maar de ruimte die het creëert voor andere marketinginspanningen maakt
het ruimschoots goed. Klanten kiezen bewust voor Ditzo door de nuttige dingen
die we doen met ons marketingbudget. Dit zagen we ook al bij de zorgcampagnes
van de afgelopen jaren waar we 1 miljoen euro van het mediabudget hebben
ingezet voor onderzoek naar genezing van kanker bij het Antoni van Leeuwenhoek
en afgelopen zorgseizoen hebben we met crowdfunding 9 initiatieven geholpen
oplossingen te maken voor mensen die buiten de zorg vallen.
Bevestigen de reacties van vergelijkers in deze kwestie
het besluit om ermee te stoppen?
De reacties van Independer en Pricewise betreuren wij. Wat
wij willen is dat vergelijkers open worden over wat direct writers moeten
betalen. Ze praten nu alleen maar over de vergoeding die volmachten betalen.
Consumenten mogen toch weten hoe het zit? Als direct writer doen we zélf de
klantbediening, marketing, service, administratie, schade en afhandeling. Daar
hebben wij vergelijkers niet voor nodig. Wij hebben niet besloten om definitief
te stoppen met vergelijkers. Wij gaan in ieder geval niet meer de huidige
tarieven betalen en gaan hierover in gesprek met de vergelijkers.
Neemt Ditzo bewust afstand van de status quo om weer wat
reuring te creëren en zo de 'oude' reputatie eer aan te doen?
Volgens mij komen wij op voor de consument en is het geen
stunt om dit aan de kaak te stellen. Ditzo bestrijdt onlogica in de verzekeringsindustrie. Wij
nemen daardoor het risico om handel te missen, maar vinden het consumentenbelang
relevanter.
Wat vindt Stehmann van deze suggestie van Pricewise: 'het
zou Ditzo sieren als ze ook de facturen van al hun jaarlijkse mediabestedingen
zou publiceren'.
In tegenstelling tot Pricewise heeft Ditzo geen TV campagnes
meer. We zijn hoorbaar geweest op de radio, dit kostte 125 duizend euro ex btw.
Daarnaast geven we 100 euro aan de echte vergelijker, namelijk de klant, en
daar hebben we er inmiddels best veel van ;-) Wij hebben de
facturen van vergelijkers online gezet omdat
zij ontkennen wat wij vertellen. Jullie hebben aan ons gevraagd hoeveel de
campagne heeft gekost. We vinden het redelijk om dat bedrag te noemen. We
vinden het onnodig om de facturen hierover te publiceren. Je mag van Ditzo
verwachten dat deze bedragen wél juist zijn.