Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat

11 tips voor een blessurevrije wintersport

Wintersport is leuk. Lekker actief bezig zijn in de sneeuw en na afloop gezellig met je vrienden aan de après-ski. Maar wist je dat we met z´n allen in de wintersportmaanden ruim 60.000 blessures oplopen? Zorg dus dat je goed voorbereid op wintersportvakantie gaat. We geven je wat tips voor een blessurevrije wintersport.

Door Christel

Miss engagement

Over Christel

1. Ski-oefeningen

Bij het skiën belast je andere spieren dan in het dagelijks leven, tenzij je natuurlijk skileraar bent. Heb je zoals wij een kantoorbaan, begin dan ruim van tevoren met speciale ski-oefening, zodat je na je eerste dag niet krom loopt van de spierpijn.
 

2. Warming up en cooling down

Doe voor je eerste afdaling wat warming-up oefeningen om je spieren warm te maken. En rek en strek je spieren ook weer aan het einde van de dag. Bij de après-ski kun je natuurlijk gewoon je armen in de lucht gooien en meezingen met de slagers.
 

3. Eet en drink voldoende

Als spieren te weinig energie krijgen, neemt de kans op blessures toe. De borden spaghetti en de schalen zuurkool in restaurants bij de pistes zijn natuurlijk niet voor niks. Vóór en tijdens het skiën leveren koolhydraten energie, ná afloop zorgen eiwitten voor herstel van je spieren.
 

4. Smeer je goed en vaak in

In de bergen verbrand je twee keer zo snel als in het dal. Ook weerkaatst UV-straling op de witte sneeuw. Smeer je neus, oren en lippen dus goed in. Gebruik minimaal factor 30 en herhaal dit om de paar uur.
 

5. Draag handschoenen

Handschoenen beschermen je handen tegen de kou, maar ook tegen snij- of schaafwonden bij een val. Dus ook als het niet koud is, is het verstandig je handschoenen aan te houden.
 

6. Hou het weer goed in de gaten

Hou altijd de weersverwachting in de gaten. Temperatuurverschillen kunnen ervoor zorgen dat de sneeuw smelt, aanvriest of dat de piste ineens groene plekken heeft. Let er ook op of er voldoende zicht is en blijf met dichte mist binnen.
 

7. Ken de pisteregels

Zorg dat je op de hoogte bent van de tien pisteregels van de Internationale Ski Federatie (FIS). Zo voorkom je botsingen of andere gevaarlijke situaties.
 

8. Neem op dag drie een pauze

Wist je dat op dag drie van de wintersport de meeste ongelukken gebeuren? Je bent het vaak niet gewend de hele dag in beweging te zijn. De kans op blessures wordt dan groter. Ga dus op dag 3 maar een paar uurtjes de piste op of gun jezelf een rustdagje met sauna, lekker eten of een terrasje. De dag er na ben je dan weer topfit.
 

9. Draag een helm

Het klinkt misschien wat suf, maar een helm is met wintersport echt belangrijk. Of je nou de zwarte piste afstuift of nog een beginner bent: een helm is onmisbaar en kan je beschermen tegen hoofdletsel. En handig om je snowcam aan vast te maken.
 

10. Pak je goed in

Kleed je goed warm aan en zorg uiteraard ook voor goed beschermende kleding. Ook na het skiën is het belangrijk hier op te letten om spierpijn en mogelijke blessures te voorkomen.
 

11. Zorg voor goed materiaal

Huur je skispullen, laat je dan goed voorlichten. Zorg voor goede, op de juiste manier afgestelde materialen om blessures te voorkomen. Je wilt niet dat bij een val je ski’s niet uitgaan en je je knie verdraait.
 

12. Controleer je verzekering

Op het eind geven we je nog een verzekeringstip. Dit kan ook heel wat pijn voorkomen, pijn in je portemonnee. Check daarom of je goed verzekerd bent. Sluit bijvoorbeeld een extra wintersportdekking op je reisverzekering af. En een goede pechhulpdekking voor als je auto ’t in de kou begeeft. Zo voorkom je onaangename verrassingen.

Geniet van je blessurevrije wintersportvakantie!
 

Door Christel

Miss engagement

Over Christel
Privacy