Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
Coronavirus

Coronavirus - Wat is wel en niet verzekerd met je reisverzekering?

18 mrt 2020

Dit is een verouderd blog. De meest recente update met betrekking tot het coronavirus en de Ditzo Reisverzekering vind je hier.

In december 2019 werd het coronavirus (COVID-19) voor het eerst vastgesteld in China. Het aantal besmettingsgevallen mondiaal breidt uit. Tegelijkertijd ook het pakket aan maatregelen om het aantal besmettingen in te dammen. Hoe zit dat nu met je reis- en annuleringsverzekering? Wat valt wel onder de dekking en wat niet? In dit blog geven wij antwoord op de meest gestelde vragen.

Door Esther

Medewerker blije klanten

Over Esther

Calamiteitenfonds

Het Calamiteitenfonds biedt geen dekking voor ziektes. De definitie van een calamiteit in de garantieregeling is: “een door molest of een natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.” Bij ziektes en epidemieën is daarvan geen sprake. Voor meer informatie zie: https://www.calamiteitenfonds.nl/nieuws/coronavirusgeendekking

Terugkeerhulp aan gestrande Nederlanders in het buitenland

Ben je als Nederlandse reiziger gestrand in het buitenland door de wereldwijde maatregelen tegen het coronavirus? Registreer je dan direct via www.bijzonderebijstandbuitenland.nl. Dan gaan de reisbranche, luchtvaartmaatschappijen, verzekeraars en overheid aan de slag om je te helpen veilig terug te keren. Mogelijk is er een eigen bijdrage van toepassing.

Heb je vragen hierover? Bekijk dan de Veelgestelde vragen over het coronavirus en (terug)reizen naar Nederland.

Heb je geen internet of heb je hulp nodig bij het invullen van het online registratieformulier? Dan kun je 24 uur per dag, 7 dagen in de week bellen naar het speciale telefoonnummer +31 247 247 247.

Waarom betaal ik een eigen bijdrage?

De eigen bijdrage geldt alleen voor de mensen die zelf hun reis hebben geboekt en daarvoor losse tickets hebben aangeschaft. Heb je geboekt via een reisorganisatie? Neem dan contact met hen op.

Is er dekking op de reisverzekering voor de eigen bijdrage?

Nee, er is geen dekking voor de eigen bijdrage op de reisverzekering. Verzekeraars leveren een financiële bijdrage aan dit initiatief door mee te betalen aan het terughalen van gestrande reizigers. Dit in samenwerking met de overheid en de reisbranche, onafhankelijk van wat er in de polisvoorwaarden van de reis-/annuleringsverzekering staat. Maar dit geldt niet voor de eigen bijdrage.

Ik heb de terugreis zelf al geregeld. Kan ik hier nog geld van terugkrijgen?

Nee, er is geen dekking voor de terugreiskosten op de reisverzekering.

Reisverzekering

Blijft mijn reisverzekering geldig als ik door deze situatie langer op reis ben dan gepland?

Duurt je reis door onvoorziene vertraging, buiten je wil om, langer dan het aantal dagen waar je volgens je polisblad dekking voor hebt? Bijvoorbeeld doordat je door het coronavirus niet terug kunt reizen? Dan blijft je reisverzekering geldig tot het eerst mogelijke moment dat je naar huis kunt terugkeren.

Ik ben op reis en heb nu extra reis- en verblijfskosten omdat ik door het coronavirus langer op mijn reisbestemming moet blijven (inreisverbod van Nederland). Is dit verzekerd?

Extra reis- en verblijfskosten zijn alleen verzekerd als jij of je medeverzekerde ernstig ziek wordt tijdens je reis. Neem in zo'n geval eerst contact op met je reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.

Ik ben op reis en moet medische kosten maken door het coronavirus. Is dit verzekerd?

Je bent verzekerd voor noodzakelijke medische kosten door ziekte tijdens de reis als aanvulling op de vergoeding van je zorgverzekering. De kosten worden alleen vergoed na akkoord van en in overleg met de Ditzo Alarmcentrale.

Is er dekking vanuit mijn reisverzekering bij gedwongen langer verblijf i.v.m. quarantaine?

Extra reis en verblijfskosten zijn niet gedekt als je in quarantaine moet maar zelf niet ziek bent. De extra reis en verblijfskosten worden alleen vergoed als je zelf ziek bent en om medische redenen niet kunt reizen, bijvoorbeeld wanneer je in het ziekenhuis ligt. De kosten worden alleen vergoed na akkoord van en in overleg met de Ditzo Alarmcentrale.

Annuleringsdekking

Heb je een pakketreis geboekt? Dan krijg je mogelijk van de reisorganisatie al een vergoeding. En als je vlucht niet meer door gaat, dan zullen vervoerders mogelijk een vergoeding geven. Wij vergoeden alleen de kosten mits de schade onder de dekking van de verzekering valt en als je die kosten nog niet vergoed krijgt door de reisorganisatie, vervoerder of een andere instantie.

Kan ik nu nog een verzekering afsluiten en een beroep doen op de verzekering ook al is het coronavirus al bekend?

Het is nog steeds mogelijk om een reisverzekering met annuleringsdekking af te sluiten. Het annuleren van een reis in verband met het coronavirus is echter niet meer gedekt.

Mijn reisbestemming is getroffen door het coronavirus. Daarom wil en/of kan ik niet meer op vakantie naar dit gebied. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking?

De annuleringsdekking biedt hiervoor geen dekking. Neem in alle gevallen eerst contact op met je reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij.

Ik ben op reis in het gebied waar het coronavirus heerst. Daarom wil ik mijn reis afbreken. Kan ik de niet gebruikte reisdagen claimen op mijn annuleringsdekking?

De annuleringsdekking biedt geen dekking voor het afbreken van een reis (ongebruikte reisdagen) vanwege besmettingsgevaar.

Ik ben op reis in het gebied waar het coronavirus heerst. Mijn reis wordt daarom buiten mijn wil om afgebroken. Kan ik de niet gebruikte reisdagen claimen op mijn annuleringsdekking?

De annuleringsdekking biedt geen dekking als een reis wordt afgebroken (ongebruikte reisdagen) vanwege besmettingsgevaar.

Ik heb een reis geboekt die uit losse onderdelen bestaat (samengestelde reis). Door uitval van één van de vooraf in Nederland geboekte reisonderdelen kan ik geen gebruik meer maken van de overige geboekte reisonderdelen. Biedt mijn annuleringsdekking hier dekking voor?

Heb je een reisverzekering met de annuleringsdekking? Dan ben je verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de niet gebruikte onderdelen. Dit geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.

Het coronavirus is bij jou of je reisgenoot vastgesteld. Kan ik een beroep doen op mijn annuleringsdekking?

Is het coronavirus bij jou of je reisgenoot vastgesteld? De annuleringsdekking biedt dekking voor het annuleren of afbreken van een reis door een aantoonbare ernstige ziekte. We zullen per geval beoordelen of er sprake is van ernstige ziekte en dus of er dekking is.

Is er dekking op de annuleringsdekking als ik thuis in quarantaine moet blijven en niet op reis mag omdat ik in aanraking ben geweest met iemand die besmet is met het coronavirus?

Als je zelf niet ziek bent door besmetting van het coronavirus, is er geen dekking op de annuleringsdekking.

Ik heb een voucher gekregen van de reisorganisatie, maar ik kan niet op reis en de voucher dus niet gebruiken. Kan ik dit claimen op de Reisverzekering met annuleringsdekking?

Nee, je annuleringsdekking biedt dekking als je zelf de reis hebt moeten annuleren om één van de gedekte redenen. Daar is geen sprake van als je de reis hebt geannuleerd en je een voucher hebt gekregen. Heb je vragen over je voucher? Dan verzoeken we je contact op te nemen met je reisorganisatie van wie je de voucher gekregen hebt.

Inreisbeperking en annuleringsdekking

Biedt mijn annuleringdekking dekking bij een inreisbeperking door het coronavirus?

Annuleer je zelf en betreft dit een complete annulering van je (pakket)reis? Op de annuleringsdekking is dit niet gedekt. Heb je een reis geboekt bij een reisorganisatie of vervoersmaatschappij? Neem dan eerst contact op met je reisorganisatie of vervoersmaatschappij.

Valt je vlucht onvoorzien uit door de inreisbeperking? Dan ben je met de annuleringsdekking verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de overige onderdelen (bv die van het hotel). Dit geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt.

Heb ik dekking als mijn reis door de inreisbeperking niet uitgevoerd kan worden zoals gepland?

Heb je zelf losse reisonderdelen geboekt en valt één van de onderdelen van je samengestelde reis onvoorzien uit? Dan ben je verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de overige onderdelen. Dit geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.

Voorbeeld: valt je vlucht uit en heb je een hotel geboekt? Dan vergoeden we de annuleringskosten van het hotel.

Is er dekking als ik een land niet in mag omdat ik geen visum heb gekregen i.v.m. een inreisbeperking door het coronavirus?

Heb je onverwachts en buiten je schuld om geen visum kunnen krijgen? En heb je daarom je geboekte reis moeten annuleren? Dan ben je verzekerd voor de annuleringskosten.

Let op: Een ESTA en een immigratiedocument dat je in het vliegtuig krijgt zijn geen visums.

Ik mag het land van mijn reisbestemming niet in (inreisverbod) vanwege het coronavirus. Ben ik hiervoor verzekerd?

Nee. Neem eerst contact op met je reisorganisatie, hotel of vervoersmaatschappij. Heb je een Reisverzekering met annuleringsdekking? Dan ben je verzekerd tot maximaal de annuleringskosten van de niet-gebruikte onderdelen. Dit geldt alleen als de vervoerder, verhuurder en/of reisorganisatie de kosten voor annulering niet vergoedt en niet voor vervanging kan zorgen.

Meer weten?

Stond jouw vraag er niet bij of heb je andere vragen over de dekking van de reis- en annuleringsverzekering? Neem dan gerust contact met ons op.

Meer informtie over reisadviezen en inreisbeperkingen kun je vinden via: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen.

Heb je een Ditzo Reisverzekering en heb je tijdens je reis met spoed hulp nodig? Bel dan altijd direct de Ditzo Alarmcentrale: +31 30 699 07 08.

Geen spoed, maar een schade melden op je Ditzo Reisverzekering? Dit kan telefonisch via 010 - 284 38 38. Gebruik je liever WhatsApp? Stuur dan een bericht naar 06 - 516 777 01. Je kunt je schade ook zelf online melden via Mijn Ditzo.


Door Esther

Medewerker blije klanten

Over Esther