Heel Nederland wordt opgeroepen het hart op te zoeken en mee te nemen. In het pluchen hart zit een gps-tracker, die precies bijhoudt waar het hart zich bevindt en hoeveel kilometers het aflegt. De tocht is te volgen op
www.dehartstocht.nl. Ditzo doneert 10 euro per gemaakte kilometer aan onderzoek tegen hart- en vaatziekten en een bonus van 10 euro voor elke selfie of filmpje die mensen met het hart plaatsen op social media. Ditzo zet hiermee opnieuw een deel van haar marketingbudget in om de zorg te verbeteren. Lieke van Lexmond neemt als eerste het hart mee en draagt deze vanavond over in het programma RTL Boulevard.
Vrouwen ontwikkelen ander soort hartfalen
De opbrengst van de Hartstocht gaat naar het Hart- en Vaatcentrum van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Onderzoekster dr. ir. Hester den Ruijter: ‘Elke dag overlijden er 57 vrouwen aan hart- en vaatziekten, waaronder aan hartfalen. Dat zijn zo’n 20.000 vrouwen per jaar. Bij vrouwen met hartfalen wordt vaak de verkeerde, of zelfs helemaal geen, diagnose gesteld. Dat komt door een gebrek aan kennis over hartfalen bij vrouwen. Onderzoek naar hartfalen heeft in het verleden namelijk vooral plaatsgevonden bij mannen. De uitkomsten daarvan zijn één op één vertaald naar vrouwen. Naar nu steeds duidelijker blijkt, ontwikkelen vrouwen echter een ander type hartfalen dan mannen. Vrouwen ontwikkelen vaker problemen aan de kleine vaatjes in het hart terwijl bij mannen de grotere bloedvaten vaker dichtslibben. Het is daarom hoog nodig dat er meer onderzoek wordt gedaan naar hartfalen bij vrouwen.’
Ditzo hoopt met de actie een groot bedrag binnen te halen voor het onderzoek van Hester den Ruijter. Bob Stehmann, directeur bij Ditzo: ‘Het is inmiddels traditie dat we aan het einde van het jaar een deel van ons marketing- en TV-budget voor zorgverzekeringen inzetten om de zorg te verbeteren, zoals eerder met Kijk Kanker de Wereld Uit en #ZorgMee, waarbij negen zorginitiatieven werden gesteund.’
Persbericht de Hartstocht.pdf