Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat

Lig je vaak wakker? 3 tips om je 'slaapeffectiviteit' aan te pakken

01 jul 2019

Slaapeffectiviteit, ja dat woord bestaat dus echt. Maar wat is het? Eigenlijk niet meer dan de totale tijd die je slaapt ten opzichte van de tijd die in je bed doorbrengt. En dat uitgedrukt in procenten. Heb je een slaapeffectiviteit van 50%? Dat betekent dan dat je de helft van de tijd dat je in bed ligt slaapt en de helft wakker ligt.

Door Michiel

Mister social

Over Michiel

Slimme wetenschappers hebben aangetoond dat je minstens 85% van je bedtijd zou horen te slapen. Is dit bij jou lager? Misschien dat de volgende 3 tips je kunnen helpen:

1. Bewaar hetzelfde slaapritme

Hoe meer je wisselt in je bedtijden, des te lastiger het is om in slaap te vallen. Om goed in slaap te vallen is het dan ook aan te raden om de tijd dat je gaat slapen (en opstaat) redelijk constant te houden. Een belangrijk punt is het verschil tussen de slaap tijdens de week en het weekend. Je gaat meestal iets later slapen in het weekend en blijft iets langer liggen. Hoe groter dit verschil is, hoe negatiever het effect is op je slaapefficiëntie. Wordt het onverhoopt toch een keer later? Probeer dan zoals gewoonlijk op te staan, maar las ter compensatie een middagdutje in.

2. Ga uit bed als je langer dan 15 minuten wakker ligt

Het is belangrijk dat je je bed associeert met goed slapen. Lig je lang te piekeren en naar het plafond te staren? Dan ga je onbewust denken dat je bed een plek is waar je niet goed slaapt. Ga dus uit bed als je een tijd wakker ligt (na ongeveer 15 minuten) en lees bijvoorbeeld een boek in de woonkamer. En probeer het dan nog eens. Want als je blijft woelen, gaat je bed niet meer een plaats zijn waar je denkt "ik ga slapen" - je gaat het meer associëren met "ik heb moeite om te slapen".

3. Download de Lyla sleep coach

De Lyla Sleep Coach biedt een laagdrempelige slaaptraining. Het doel van deze app is met name je slaapeffectiviteit te verhogen door middel van een wetenschappelijk onderbouwde methode. De onderzoekers hebben laten zien dat Lyla coach werkt als je gemotiveerd bent iets aan je slaap te doen.

De slaaptraining van Lyla Sleep Coach duurt ongeveer zes weken. Wat doe je in deze periode?

  • Je verdiept je in slaap
  • Je houdt in de app een slaapdagboek bij
  • Je past je bedtijden aan op basis van je slaapgedrag
  • Je doet ontspanningsoefeningen

De app is (op dit moment) alleen beschikbaar voor Android.


Door Michiel

Mister social

Over Michiel