Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat
Heb je hulp nodig bij het afsluiten van je verzekering?
Chat met ons
Slapen en bewegen

Beter slapen door bewegen en sporten

26 aug 2020

Regelmatig bewegen en sporten helpt je met snel inslapen en een diepere slaap. Hierdoor herstellen lichaam en geest beter, en rust je beter uit. Dit heeft te maken met een lagere hartslag, stofwisseling en lichaamstemperatuur. Daarnaast maakt je lichaam tijdens het bewegen extra endorfine en dopamine aan. Beide stoffen bevorderen een geluksgevoel en gaan stress tegen. Ook dat zorgt voor een betere slaap. Om je slaap te verbeteren hoef je niet intensief te sporten; ook regelmatig wandelen of fietsen kan al helpen.

Door Michiel

Mister social

Over Michiel

Slaap sneller in door regelmatig te bewegen

Moeilijk in slaap komen is één van de meest voorkomende slaapproblemen. Sommige mensen hebben er chronisch last van; bij veel anderen is het een probleem dat zich zo nu en dan voordoet. Niet goed in slaap kunnen komen heeft er vaak mee te maken dat ons lichaam moeilijk in de slaapmodus kan komen. Onze hartslag, stofwisseling en lichaamstemperatuur zijn te hoog. Pas wanneer deze gezakt zijn vallen we in slaap.

Wat gebeurt er in je lichaam?

Wanneer we bewegen of sporten, gaat onze hartslag, stofwisseling en lichaamstemperatuur in eerste instantie omhoog. Dit blijft zo tot enkele uren na de inspanning. Komt je lichaam weer tot rust? Dan dalen je hartslag, stofwisseling en lichaamstemperatuur tot een niveau dat lager is dan het niveau van mensen die niet regelmatig sporten of bewegen. Hierdoor slapen mensen die regelmatig bewegen makkelijker in dan mensen die minder bewegen en sporten.

Neem je rust voor het slapen

Omdat je hartslag, stofwisseling en lichaamstemperatuur in de uren na het bewegen juist hoger zijn dan normaal, is het niet aan te raden om vlak voor het slapen gaan nog intensief te bewegen. Dat kan er namelijk juist voor zorgen dat je moeilijker in slaap kunt komen. Daarom kun je bewegen in de ochtend en de middag het beste verkiezen boven bewegen in de avond. Is dit niet mogelijk? Dan kun je beter aan het begin van de avond bewegen dan later in de avond.

Slaap ook dieper door te bewegen

Om dezelfde reden dat bewegen zorgt voor sneller inslapen, zorgt bewegen en sporten ook voor een diepere slaap. Door de inspanning overdag komt ons lichaam 's nachts beter tot rust. Hoe dieper je slaap is, hoe beter het herstel; niet alleen van je lichaam, maar ook van je geest. Wanneer je 's nachts dieper slaapt, kun je ook makkelijker met minder slaap toe.

Intensief sporten is niet nodig

Intensief sporten is goed voor je gezondheid en zorgt ook zeker voor een betere slaap, maar je hoeft jezelf niet per se in het zweet te werken. Ook minder intensieve vormen van bewegen zijn goed voor je, en bevorderen sneller inslapen en een diepere slaap. Denk bijvoorbeeld aan wandelen of fietsen. Maar niet elke vorm van bewegen is even goed; er moet wel sprake zijn van een verhoogde inspanning. Een goede graadmeter is een (licht) verhoogde hartslag en ademhaling.

Iedere dag een half uur bewegen of sporten

Iedere dag (minimaal) een half uur bewegen is het meest ideaal. Daarbij kun je de ene dag 'echt' sporten; de andere dag op de fiets naar je werk of de supermarkt. Als iedere dag bewegen niet haalbaar is, probeer dan 3 uur per week te bewegen; bij voorkeur gespreid over verschillende dagen.

Heb je een motivatie nodig om te bewegen? Met a.s.r. Vitality word je beloond voor bewegen!

Altijd al willen beginnen met meer bewegen, maar hier nooit aan toegekomen omdat je niet weet hoe je moet starten, de motivatie mist om door te zetten of denkt dit doe ik volgende maand wel? a.s.r. Vitality motiveert je meer te bewegen door je te belonen als je je doelen haalt. Zo kan je door meer te lopen of te sporten tot wel € 20 per maand aan cadeaubonnen voor je favoriete webwinkels bij elkaar sparen. Ook kan je tot 5 maanden korting op je aanvullende verzekering bij elkaar wandelen. En dat voor maar € 3,50 per maand.

Meld je aan voor a.s.r. Vitality


Door Michiel

Mister social

Over Michiel