Klantenservice
We vragen je geboortedatum als extra controle.
Kies nu eerst een nieuw, zelf bedacht wachtwoord

Een wachtwoord dat je zelf kiest is veel makkelijker te onthouden

Zorg dat dit wachtwoord...
Tussen de 8 en 12 tekens lang is
Minstens 1 cijfer en 1 letter bevat
Niet de tekens `<>/"'&\ bevat

Ditzo helpt je beter slapen​​​​

Tijdens het slapen krijgt je lichaam de ‘onderhoudsbeurt’ die het nodig heeft om te kunnen herstellen van die dag. Heb je moeite om in slaap te vallen? Of is het goed blijven slapen een probleem? Op deze pagina geven we je informatie over wat je kunt doen aan je nachtelijke onrusten.

Ditzo heeft momenteel een slaapprogramma waarin je de rest van dit jaar om de maand informatie, tips en nieuws over slaap ontvangt. Wil je hieraan meedoen en meehelpen met het verbeteren van dit programma? Schrijf je dan meteen in en ontvang persoonlijk meer informatie van ons!

​​

Wat voor type slaper ben jij?

Val jij in slaap als je je kussen ziet of ben je bij schaap nummer 1.235 nog steeds niet in slaap gevallen? En wat betekent dat dan? Doe onze test​ en kom erachter wat voor een slaper jij bent.

Tips & Trucs: wat kun jezelf doen voor een betere nachtrust?

Voeding

Door welke voeding slapen we slecht en kun je dus maar beter vermijden?

Cafeïne

Deze stof stimuleert hersenen, nieren, maag en darmen. Dus probeer een aantal uur voordat je gaat slapen deze stof te vermijden.

Alcohol

Een kleine hoeveelheid alcohol bevordert de slaap voor een korte tijd. Grotere hoeveelheden alcohol leiden tot een verstoring van je nachtrust. Je krijgt er ook nog eens nare dromen van.

Vetten

Vetten zijn slecht verteerbaar. Dit zorgt er dus voor dat je lichaam tijdens je nachtrust druk bezig is met verteren.

Tijdstip

Ook het tijdstip van eten is belangrijk voor een goede nachtrust. In de ochtend verteert je lichaam voedsel het beste, dus het liefst zware maaltijden rond bijvoorbeeld de middag nuttigen. Als je in de avond zwaar eet is je voeding pas half verteerd op het moment dat je naar bed gaat. Dit verstoort je nachtrust.

Leefstijl

Een gezonde levensstijl is een basisvoorwaarde voor een goede nachtrust.

Overgewicht

Met name overgewicht is slecht voor een goede nachtrust. Overgewicht zorgt ervoor dat je slecht slaapt en slecht slapen kan je dik maken. Dus er ontstaat een vicieuze cirkel met een hoop slaapproblemen die je zo snel mogelijk moet doorbreken.

Stoppen met roken

Er is een verband tussen roken en slaapproblemen. Nicotine is een stimulerend middel met een opwekkende werking op het zenuwstelsel. Dit leidt tot een verhoogde bloeddruk, een versnelde hartslag en een verhoogde hersenactiviteit. Check onze ‘stoppen-met-roken-pagina​’ voor enkele tips om te stoppen met roken.

Slaaphygiëne

Ga naar bed als je echt moe bent, en probeer een ritme aan te brengen in de tijden dat je opstaat. Een rustige en donkere slaapkamer doet ook wonderen. En laat beeldschermen, zoals een smartphone, televisie of tablet, weg uit de slaapkamer. Probeer middagdutjes te voorkomen.

Stress

Stress is oorzaak nummer 1 van slaapproblemen. Als je stress ervaart, zit je lichaam namelijk vol met het stresshormoon cortisol. En om goed te kunnen slapen moet je cortisol hormoonspiegel laag zijn. Dus stop met piekeren en probeer te ontspannen. Ditzo onderzoekt momenteel of nieuwe technologie kan helpen om bij stress beter in slaap te komen. Hiermee zijn we een samenwerking gestart met Somnox, die een heuse slaaprobot hebben ontwikkeld. Lees hier meer over dit initiatief.

Apneu: een unieke slaapverstoorder

Apneu. Misschien heb je er wel eens van gehoord. Bij slaapapneu stokt de ademhaling regelmatig. Bij veel mensen stokt de ademhaling wel eens tijdens het slapen, maar bij mensen met slaapapneu gebeurt dit zo regelmatig dat het lichaam zelfs te weinig zuurstof krijgt. Door dat zuurstofgebrek worden ze wakker, alleen merken ze dat niet. In de ochtend hebben ze dan ook geen idee dat ze ‘slecht’ hebben geslapen. En de slaapapneu-patiënt krijgt hierdoor te weinig herstellende diepe slaap.

Ongeveer 8% van de Nederlanders heeft Apneu. Veel weten dit niet. Wil je meer lezen over Apneu? Dat kan op onze 'Apneu-pagina'. De meest voorkomende klachten zijn:

  • snurken
  • het hebben van ademstops
  • het gevoel moe wakker te worden.

Handige apps die je helpen met slapen

Shleep

Deze app is opgezet vanuit de wetenschappelijke visie: eerst kennis opdoen, daarna kijken hoe je die kennis kunt toepassen in je leven. Je bent gemotiveerder om je gedrag te veranderen als je weet waarom iets werkt. Dus bestaat een sessie in de app altijd uit twee filmpjes: één met informatie en één met concrete tips. Neem het onderwerp snoozen. Als je weet wat er gebeurt in je hersenen als je snoozet, zul je meer bereid zijn om het daarna te laten. Want echt, snoozen is een marteling voor je hersenen. Check de app in de store.

Sleep cycle

Sleep Cycle is ​een wekker waarmee je je slaap kunt monitoren. De bewegingen en geluiden die je maakt tijdens je slaap worden geanalyseerd. Op basis van je slaappatroon wordt er uitgerekend op welk moment je het beste wakker kunt worden. Hierdoor wordt je minder vermoeid wakker. Via statistieken en grafieken krijg je verder inzicht in je slaappatroon. Je kunt deze app gratis downloaden in de app stores.

 
​​​